- 5 Feb 2025
- Lukuaika
- 6 minuuttia
Suomen talvi asettaa auton kestävyydelle omat haasteensa. Paukkupakkaset, jäiset tiet ja tiesuola ovat esimerkkejä tekijöistä, jotka haastavat autoja. Moni autoilija tietää jo, että esimerkiksi akku voi joutua koetukselle talvisin, sillä kylmyys heikentää sen varauskykyä ja sähköjärjestelmän kuormitus kasvaa esimerkiksi lämmityksen vuoksi. Talvi voi kuitenkin haastaa myös monia muita osia, joista osa voi olla yllättäviäkin.
1. Jarrut (myös käsijarru)
Moni autoilija ei todennäköisesti ole tietoinen, että talvi testaa myös jarrujen kuntoa. Tiesuola ja kosteus voivat päästä jarrulevyille, -satuloille ja -paloille ja lopputuloksena voivat olla kasvanut jarrutusmatka. Yksi ongelma on myös ruosteen muodostuminen tiesuolan ja kosteuden kautta. Ruosteen muodostumisen voi huomata siitä, että jarruihin tulee ”jumija”. Paitsi, että tästä voi syntyä vaaratilanteita, myös polttoaineen kulutus voi kasvaa.
Yksi yleinen ongelma talvisin on myös käsijarrun jäätyminen. Jos auto on ollut käsijarru päällä pitkän aikaa, se ei välttämättä vapaudu normaalisti tämän jälkeen ajoon lähtiessä. Ongelma johtuu kosteudesta, joka on sitten jäätynyt jarrukenkiin ja käsijarruvaijeriin.
Jarruongelmat voivat joskus lähteä itsestään ajamalla jonkin matkaa autolla ja ennaltaehkäisynä tiesuolan voi pestä pois autopesun yhteydessä. Joskus huolto- ja korjaustöiltä ei voida välttyä ja osia joudutaan vaihtamaan. Esimerkiksi Trodo myy eri automerkkien jarrujärjestelmän osia netissä. Trodo myös mahdollistaa varaosien haun omalla rekisterinumerolla, mikä voi helpottaa omaan autoon sopivien osien löytämistä.
2. Moottorin ilmanotto
Talvisin ajettaessa lumi, loska ja tielle levitetty hiekka pöllyävät ja lentävät kohti autoa ja ilmanottojärjestelmää. Tämän seurauksena ilmanottoaukko voi mennä tukkoon ja moottori ei saa enää riittävästi ilmaa. Kuljettaja voi huomata tämän epätasaisena käyntinä tai normaalia heikompana suorituskykynä. Voi olla, että myös tankilla on käytävä tiuhempaan, sillä ilman riittävää ilmaa moottori kuluttaa enemmän polttoainetta.
Kosteus ja pakkanen voivat johtaa myös siihen, että ilmansuodatin jäätyy. Jos näin pääsee käymään, ongelmat voivat muodostua suuriksi. Suodattimen jäätyminen voi nimittäin estää moottorin normaalin toiminnan, joten ongelmaan kannattaa tarttua nopeasti.
Parasta olisi olla jo kaukaa viisas ja vaihtaa ilmansuodatin jo syksyllä ennen pakkasten alkamista. Suodattimen vaihto voi ehkäistä huomattavasti kalliimpien moottoriremonttien tekemisen. Noudata valmistajan ohjetta suodattimen vaihtovälin suhteen.
3. Ohjaustehostimen neste
Pakkanen voi päästä tekemään tuhojaan myös ohjastehostimeen. Pakkanen voi aiheuttaa ohjaustehostimen nesteen paksuuntumisen, jolloin neste ei virtaa niin kuin on suunniteltu. Autoilija voi huomata ongelman siitä, että ohjaus ei reagoi nopeasti ratin liikkeisiin ja ohjaaminen voi tuntua normaalia jäykemmältä.
Ohjaustehostimen nesteen lisäksi ongelmia voi tulla myös sen tiivisteisiin. Mikäli tiivisteet kovettuvat pakkasen myötä, neste voi alkaa vuotamaan tiivisteiden välistä. Autoilija voi huomata, että ohjaaminen on kovin jäykkää, sillä nestevuoden myötä ohjaustehostin ei välttämättä toimi enää lainkaan. Ongelmaan olisi hyvä tarttua nopeasti, sillä heikompi ohjattavuus voi aiheuttaa myös vaaratilanteita liikenteessä.
Joskus auton alle ilmestyvä lätäkkö ei olekaan moottoriöljyä, vaan ohjaustehostimen nestettä. Ohjaustehostimen nesteen määrää on hyvä tarkkailla muiden nesteiden tapaan. Olisi hyvä tarkastella myös nesteen väriä, sillä normaalia tummempi neste tai sakeus ovat viestejä, että neste olisi syytä vaihtaa.
4. Polttoainejärjestelmän osat
Moni dieselauton omistaja on tietoinen mahdollisista pakkasen aiheuttamista ongelmista polttoainejärjestelmään. Tähän on helppo havahtua, on talvisin tarjolla erityistä dieselin talvilaatua. Dieselissä olevat parafiinit voivat jäätyä pakkasen myötä, jolloin polttoaineen sekaan voi syntyä sakkaa. Lopputuloksena moottori ei saa riittävästi polttoainetta, kun polttoainesuodatin on tukossa. Autoilija voi huomata ongelman jopa siitä, ettei auto lähde enää käyntiin.
Pakkanen voi voi aiheuttaa ongelmia myös bensiinikäyttöisissä kulkuneuvoissa. Jos polttoainejärjestelmään pääsee kosteutta, se voi jäätyä, ja tällöin polttoaine ei virtaa järjestelmässä niin kuin suunniteltu. Tämä voi näkyä moottorin pätkimisenä tai jopa siitä, ettei moottori käynnisty. Moni voikin joutua tilaamaan tällöin hinaajan ja käyttämään hetken aikaa vuokra-autoa.
Yksi tapa varautua kosteuden aiheuttaa jäätymistä vastaan bensiinikäyttöisissä autoissa on pitää tankissa paljon polttoainetta. Dieselautoihin on puolestaan tärkeää tankata talvisin vain talvilaatua. Dieselautoihin myydään myös lisäaineita, jotka voivat parantaa kylmänkestoa entisestään. Oma ongelmansa on myös dieselautojen katalysaattoreissa käytettävä AdBlue-neste, joka niin ikään voi jäätyä.
5. Valojen kytkennät
Kosteus, tiesuola ja kondenssivesi voivat tehdä tuhojaan myös ajovaloihin. Lopputuloksena voi olla hapettuminen, jolloin valot eivät välttämättä mene päälle enää lainkaan. Valot voivat olla myös himmeämmät tai ne voivat vilkkua.
Talvisin onkin erityisen tärkeää, että valojen osat ovat tiiviisti paikoillaan ja että tiivisteet ovat kunnossa, jottei kosteutta pääse syntymään vääriin paikkoihin. Ajovaloilla on erityisen tärkeä merkitys pimeän vuodenajan aikana, joten niistä tulee huolehtia myös ajoturvallisuuden vuoksi.
Ennakoi talven haasteet
Talvisin on syytä varautua siis myös moniin muihinkin ongelmiin, kuin akun hyytymiseen. Pakkanen, kosteus ja tiesuola haastavat autoja, ja tämän voi todeta myös tienposkeen jääneistä autoista talvisin. Syksyisin on hyvä huollattaa autoa ennen pakkasten tuloa ja valmistajan ohjeita olisi noudatettava auton osien vaihdon osalta. Laadukkailla auton osilla ja säännöllisillä huolloilla ajaminen pysyy turvallisena talvisinkin. Muista huolehtia myös kaskosta ja liikennevakuutuksesta lisäturvan varmistamiseksi.