- 5 Aug 2024
- Lukuaika
- 8 minuuttia
Bonuskoodit ovat verkkokauppojen ja pelialan sivustojen koodeja, jotka syötetään ennen maksamista niille varattuun kenttään. Kun koodin aktivoi, saa loppusummasta alennuksen tai käyttöön bonuksia.
Koodeja saa käyttöön monella eri tavalla. Niitä voi napata erityisiltä alennuskoodeja listaavilta sivustoilta tai verkkokauppa voi lähettää koodin sähköpostilla uutiskirjeen mukana. Joskus koodit ovat suoraan verkkokaupan sivuilla, jolloin jokainen ostoksia tekevä pääsee hyödyntämään ne vapaasti.
Netin parhaiden bonuskoodien löytäminen edellyttää monesti kuitenkin hieman aktiivisuutta. Eksklusiiviset bonukset tarjotaan vain rajatulle joukolle kanta-asiakasohjelmien puitteissa tai erillisten kampanjoiden kautta.
Bonuskoodit tuovat käyttöön etuja ja alennuksia
Bonuskoodit ovat suosittu tapa tarjota alennuksia ja muita etuja asiakkaille. Verkkokaupat voivat tarjota niiden kautta alennuksia tietyistä tuotteista tai koko ostoskorin hinnasta.
Pelialan yhtiöiden bonuskoodit tuovat puolestaan käyttöön ilmaiskierroksia, käteiskierroksia ja muita peleissä käytettäviä bonuksia. Koodien välityksellä annettavat kasinobonukset mahdollistavat myös personoidut edut, joissa otetaan huomioon omat pelitottumukset.
Bonuskoodeja voidaan tarjota verkkokaupan sivuilla kaikille tai ne voivat olla osa erillistä kanta-asiakasohjelmaa. Kanta-asiakasohjelmien puitteissa saadaan yleensä käyttöön parempia etuja silloin, kun asiointia keskitetään mahdollisimman paljon samaan kauppayhtymään.
Seuraa verkkokauppojen sivuja
Monet verkkokaupat ilmoittavat bonuskoodit avoimesti omilla verkkosivuillaan, jolloin jokainen niillä vieraileva voi hyödyntää koodin ostoksia tehdessä.
Nettikauppojen sivuilta löytyvät alennuskoodit ovat yleensä voimassa vain rajatun ajan, minkä aikana yhdestä tuotteesta tai koko ostoskorin loppusummasta saadaan tietyn suuruinen alennus.
Kaikkien käytössä olevat bonuskoodit voivat liittyä juhlapyhiin, viikonloppuun tai muuhun tapahtumaan. Koodi tulee hyödyntää sen voimassaolon aikana, koska sen jälkeen se ei enää toimi.
Seuraamalla aktiivisesti verkkokauppojen sivuja voi saada tuotteista alennuksen esimerkiksi yhtenä viikonloppuna ennen joulua tai yleisen kesälomakauden alkaessa. Näin voi pienentää joulumenoihin kuluvaa budjettia tai säästää rahaa hankinnoista kesäloman muihin rientoihin.
Kokeile uutta tuotetta tai sivustoa
Moni verkkokauppa ja muu palvelu tarjoaa bonuskoodeja uusille asiakkaille, jolloin sivuston kokeileminen voi kannattaa.
Uuden asiakkaan etujen tavoitteena on antaa mahdollisuus kokeilla palvelua tai sivustoa hieman pienemmällä rahalla. Jos on palveluun tyytyväinen, palaa todennäköisesti asiakkaaksi vielä uudelleen.
Bonuskoodit uusille asiakkaille voivat sisältää erityisen hyviä etuja, joita ei pääse enää ensimmäisen ostoskerran jälkeen hyödyntämään.
Esimerkiksi äänikirja- ja suoratoistopalveluissa kyseessä voi olla jopa ilmainen kokeilujakso, jonka aikana ehtii kokeilemaan palvelun toimivuutta ja hyödyllisyyttä itselle. Kokeilujakson päättyessä tilaus jatkuu normaalihintaan, jos sitä ei erikseen peru.
Erityisesti isompia hankintoja tehdessä kannattaa panostaa hintavertailuun tuotteen ostopaikan suhteen. Joskus tuote kannattaakin ostaa toiselta sivustolta, kun käyttöön saa uuden asiakkaan etukoodin.
Sosiaalinen media ja kumppanuusmarkkinointi
Viime vuosina kumppanuusmarkkinointi on noussut erityisen yleiseksi tavaksi tarjota asiakkaille bonuskoodeja käyttöön.
Kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa sitä, että perinteisen mainoskampanjan sijaan tuotetta suositellaan esimerkiksi sosiaalisen median alustoilla. Varsinaisen markkinoinnin hoitavat kumppanit, jotka ovat yleensä isomman seuraajamäärän omaavia sosiaalisen median vaikuttajia.
Edut tarjotaan bonuskoodilla, jonka seuraajat voivat käyttää ostoksia tehdessään. Jokaisella kumppanilla on oma koodi, joiden alennusprosentit saattavat vaihdella.
Kumppanuusmarkkinoinnin kautta saadaan käyttöön eksklusiivisia, tietylle kohderyhmälle suunnattuja etuja. Koodit ovat usein voimassa vain rajatun ajan, joten niiden hyödyntäminen edellyttää aktiivista sosiaalisen median tilien seuraamista.
Itselleen parhaat bonuskoodit saa käyttöön, kun seuraa tilejä, joissa käsitellään itseä kiinnostavia aiheuta. Sisustusblogit ja -tilit voivat tehdä yhteistyötä huonekaluliikkeiden kanssa, kun taas meikkaamiseen keskittyvältä tililtä löytyy todennäköisemmin koodeja kosmetiikkaa myyviin verkkokauppoihin.
Tilien päivittäinen seuraaminen varmistaa sen, että pääsee hyötymään myös vain vähän aikaa voimassa olevista koodeista.
Liity sähköpostilistalle
Bonuskoodeja saa käyttöön myös liittymällä verkkokauppojen sähköpostilistoille.
Usein jo liittymisestä palkitaan, ja seuraavalla ostoskerralla pääsee hyödyntämään ensimmäisen bonuskoodin. Yleensä koodilla saa alennusta yhdestä tai useammasta tuotteesta, mutta joskus etuna voi olla myös esimerkiksi ilmainen postitus tai muu vastaava etu.
Vastaisuudessa bonuskoodeja lähetetään säännöllisesti sähköpostin kautta. Myös sähköpostitse lähetettävät bonuskoodit ovat voimassa vain rajatun ajan, joten ne kannattaa hyödyntää voimassaoloajan puitteissa.
Edellisistä poiketen sähköpostituslistojen bonuskoodien löytäminen ei vaadi omaa aktiivisuutta listalle ilmoittautumisen jälkeen. Kannattaa kuitenkin tarkistaa välillä roskapostikansio jonne yritysten lähettämät sähköpostit saattavat joskus päätyä.
Lisäksi uutiskirjeen tilaaja voi varautua isompaan markkinointipostin määrään. Sähköpostilistoilta voi kuitenkin aina myöhemmin erota, jos se ei tuo itselle hyödyllistä tietoa tai käyttökelpoisia etuja.
Vieraile alennuskoodisivustolla
Bonuskoodit voi saada käyttöön myös erillisiltä alennuskoodisivustoilta, jotka keräävät netin parhaat etukoodit yhdelle sivustolle. Kuluttajat pääsevät tarkistamaan näistä helposti, löytyykö valikoimista koodia omaan suosikkikauppaan.
Alennuskoodisivustot tarjoavat kahdenlaisia etuja. Niillä listatut koodit voivat olla peräisin verkkokaupan sivustolta, josta ne ovat vapaasti kaikkien hyödynnettävissä. Ne voivat kuitenkin olla pelkästään kyseisellä alennuskoodisivustolla, jolloin alennuksen hyödyntäminen edellyttää koodin katsomista sivustolta ennen verkkokauppaan suuntaamista.
Koodeja listaavia sivustoja on paljon, ja ne toimivat monesti netin lisäksi sosiaalisessa mediassa. Kaikkien bonuskoodien hyödyntäminen edellyttää monen sivun aktiivista seuraamista tai koodien etsimistä sen jälkeen, kun ostopäätös tuotteesta on jo tehty.
Alennuskoodisivustojen bonuskoodien hyödyntäminen kuitenkin kannattaa, koska saman tuotteen voi saada verkkokaupan hintaa edullisemmin.
Keskitä ja hyödy kanta-asiakasohjelmista
Keskittäminen kannattaa, ja sen kautta voi saada käyttöön etukoodeja ja bonuskuponkeja.
Tutuimpia keskittämiseen perustuvia bonusohjelmia ovat päivittäistavarakauppojen omat ohjelmat. Keskittämällä voi saada käyttöön esimerkiksi ostosten loppusummaa laskevia rahakuponkeja tai bonusrahaa, jonka voi käyttää itse valitsemallaan ostoskerralla.
Bonusohjelmissa lähetetään asiakkaille myös erilaisia etukuponkeja, joilla voi saada tuotteita edullisemmin tai jopa ilmaiseksi.
Myös monilla verkkokaupoilla on nykyään oma kanta-asiakasohjelma, jonka puitteissa palkitaan ostosten keskittämisestä. Ostokset voivat kerryttää pisteitä tai viedä aina korkeammalle tasolle ohjelmassa. Edut paranevat sen mukaan, mitä korkeammalle tasoilla etenee.
Kanta-asiakasohjelmien kautta voidaan tarjota myös personoituja etuja. Tällaiset edut perustuvat aiempiin ostoksiin tai niihin tuotteisiin, joita on katsellut verkkokaupan sivuja selaillessa. Personoidut bonuskoodit tuovat sen ansiosta yleensä käyttöön etuja, jotka tukevat omia kulutustottumuksia erityisen hyvin.
Suosittele kaverille
Osalla verkkokaupoista ja muista sivustoista on säännöllisesti kampanjoita, joissa suosittelu tuo käyttöön bonuskoodin sekä itselle että kaverille.
Käytännössä kampanjat toimivat siten, että palvelua tai verkkokauppaa suositellaan kaverille. Kaveri syöttää tilausta tehdessä bonuskoodin verkkosivustolle, joka rekisteröi suosittelun. Kun kaveri on tehnyt tilauksen, saa suosittelija käyttöön oman koodin tai alennuskupongin.
Joskus kampanjassa voi päästä käsiksi parempiin etuihin sen myötä, kun palvelua suosittelee useammalle ystävälle. Edun määrä voi kasvaa suosittelujen määrän mukaan tai käyttöön voi tulla täysin eksklusiiviset bonukset, joita kaikki eivät pääse hyödyntämään.
Samalla kaveri pääsee tutustumaan palveluun edullisempaan hintaan, minkä jälkeen voi päättää jääkö asiakkaaksi vai ei.
Yhteenveto
Bonuskoodit ovat erityisiä etukoodeja, jotka syötetään verkkokaupan kassalla sille varattuun kenttään. Koodi tuo käyttöön etuja, joita ei saa hyödynnettyä ilman sitä.
Yleisimmin bonuskoodeilla saa alennusta yhdestä tai useammasta tuotteesta, mutta joskus etuna on ilmainen postitus tai muu etu. Erilaisia palveluita voi päästä kokeilemaan myös ilmaiseksi, kun koodin avulla saadaan käyttöön maksuton kokeilujakso.
Bonuskoodeja löytää netistä monella eri tapaa. Niitä ilmoitetaan suoraan verkkokauppojen etusivuilla ja lähetetään asiakkaille uutiskirjeen mukana. Sosiaalisen median vaikuttajat jakavat bonuskoodeja seuraajilleen, jotka pääsevät hyödyntämään niitä nettikaupoissa.
Aktiivinen etujen metsästäjä voi seurata alennuskoodisivustoja ja hyötyä erityisistä suosittele kaverille -kampanjoista. Myös kanta-asiakasohjelmat tuovat käyttöön bonuskoodeja, joiden taso kasvaa oman keskittämisen myötä.