- 15 Apr 2024
- Lukuaika
- 7 minuuttia
Tänä päivänä on varsin tavallista, että kaupat, sekä verkkokaupat että, fyysiset kaupat ja vähittäiskauppaketjut houkuttelevat uusia asiakkaita tai yrittävät saada uusia kanta-asiakkaita bonusjärjestelmien avulla. Me Suomiarvostelut sivustolla olemme ottaneet selvää, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun vertailee eri kauppojen bonusjärjestelmiä keskenään.
Ensin on tärkeää eritellä termit toisistaan ja selvittää, mitä bonusjärjestelmät käytännössä tarkoittavat ja miltä ne näyttävät.
Kanta-asiakas edut
Monet yritykset tarjoavat asiakkailleen erilaisia asiakasetuja bonuksien muodossa, ja saatavilla on myös erilaisia kanta-asiakasohjelmia. Kauppaketjut, jotka myyvät kulutustavaraa voivat esimerkiksi myöntää niin sanotuille kanta-asiakkailleen rahanarvoisia etuja, josta käyttävät nimitystä bonusta.
Nämä etuudet perustuvat useimmiten ostosten määrään ja edun voi käyttää myös muiden ketjujen myymälöissä tai sitten korvausta saa rahana tilille. Kanta-asiakkaille on myönnetty myös alennuksia tai jonkunlaisia kanta-asiakasoptioita.
Esimerkkinä voi mainita lentoyhtiöt, jotka voivat tarjota etuja, jotka perustuvat asiakkaan ostamiin lentoihin tai ostoksiin. Tällaisia järjestelmiä voivat tarjota myös hotelliketjut tai huoltoasemat. Käyttämällä luottokorttia asiakas voi ansaita lisää bonuspisteitä, joita voi myöhemmin hyödyntää muihin etuihin.
Tarjoamalla tällaisia etuja, nimenomaan kanta-asiakkaille, yritys uskottelee asiakasta, että ostoja kannattaa keskittää tähän nimenomaiseen yritykseen. Kanta-asiakasohjelmat ovat tutkimusten mukaan tuonut enemmän etuja kuluttajalle, mitä enemmän asiakas on kuluttanut.
Kanta-asiakkaan bonuksia ovat usein:
- kanta-asiakasalennus
- bonuksia pisteiden tai rahan muodossa
- erikoistarjouksia tai lahjoja
- muita etuuksia
Bonusjärjestelmä
Bonusjärjestelmä on sopimus, jossa asiakas voi käyttää etuja (esimerkiksi ostosten yhteydessä kertyneet pisteet tai bonukset) ostosten maksamiseen, usein saman yrityksen omistamassa liikkeessä. Näissä järjestelmissä se yritys joka etuuden maksaa on sama yritys, joka on alun perin myynyt tuotteen/palvelun asiakkaalle, ei se yritys, jossa asiakas hyödyntää etuuden.
Verkkokauppojen bonukset
Kuten useimmat katukaupat, varsinkin isot ketjuliikkeet, myös verkkokaupat tarjoavat asiakkailleen bonusjärjestelmiä, etuja ja esimerkiksi pisteitä tehdyistä ostoksista. Useimmiten joutuu liittymään verkkokaupan jäseneksi, jotta voi nauttia eduista joka yritys tarjoaa kanta-asiakkailleen.
Verkkokaupat ja -palvelut tarjoavat luonnollisesti toisistaan eroavia bonusjärjestelmiä: vaatteita myyvä liike voi muun muassa tarjota erikoistarjouksia, suoratoistopalvelut tarjoavat useasti ilmaisia kokeilujaksoja kun pelisivustot tarjoaa heidän jäsenilleen erilaisia pelibonuksia.
Olet ehkä miettinyt minkä takia yritykset tarjoavat asiakkailleen bonusjärjestelmiä ja kuka niistä loppupeleissä hyötyy? Yrityksen tavoite on myydä ja tarjoamalla erialaisia etuja he yrittävät houkutella asiakkaita tekemään ostoksia juuri heidän yritykseensä. Näin yritys rakentaa suhdetta asiakkaaseen, suhde mistä molemmat osapuolet hyötyvät.
Bonusjärjestelmissä ja kanta-asiakkuudessa on valitettavasti myös kyse siitä, että tällä tavoin yritys kerää järjestelmänsä kautta tietoja sinusta heidän asiakkaana. Yritys voi seurata sinun ostoksiasi yksityiskohtaisesti eli mitä ostat, koska ostat ja millä tavalla teet ostoksia. Tämän seurauksena yritys pystyy tarjoamaan sinulle henkilökohtaisia etuja, jotka houkuttelevat sinua takaisin kyseiseen yritykseen.
Kuka siis hyötyy näistä bonusjärjestelmistä ja ostohyvityksistä? Se riippuu tilanteesta. Joskus sinä, asiakkaana hyödyt eniten, jos saat juuri sinulle sopivia etuja ja tarjouksia. Useimmiten se on kuitenkin yritys, joiden palvelua käytät, joka silloin luonnollisesti myy enemmän, joka hyötyy eniten bonusjärjestelmästä. Yritys tarjoaa siis asiakkailleen yksilöllisiä tarjouksia, jotka houkuttelevat asiakkaita ostamaan enemmän.
Mitä voit ottaa huomioon vertaillessasi bonusjärjestelmiä?
Bonusjärjestelmiä on nykyään yhtä monta kuin kauppoja, joten kun niitä verrataan toisiinsa, on hyvä ottaa huomioon joitakin asioita, jotta saat parhaan mahdollisen hyödyn irti eri bonusjärjestelmistä.
Ota huomioon nämä 5 asiaa, kun vertaat bonusjärjestelmiä
1. Omat ostotottumuksesi
2. Keskittäminen
3. Hinta
4. Hyöty
5. Laatu
Ostotottumukset
Ovatko omat ostotottumukset sellaisia, että hyötyisit jäsenyydestäsi? Eli onko tämä bonusjärjestelmä sellainen, että todella hyödyntäisit kaupan alennuksia ja erikoistarjouksia? Jos kyseessä on esimerkiksi vaatekauppa, ostatko kyseisestä liikkeestä niin paljon vaatteita, että jäsenyydestäsi on hyötyä? Jos vastaus näihin kysymyksiin on kyllä, sinulla ei ole mitään menetettävää liittymällä jäseneksi.
Keskittäminen
Keskittäminen on olennainen asia, kun on kyseessä bonusjärjestelmistä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että saat kanta-asiakkuudesta ja bonusjärjestelmistä kaikista eniten hyötyä, kun keskität ostoksesi tiettyyn ketjuun tai kauppaan. Silloin sinulla hyvä mahdollisuus hyötyä sekä tarjouksista ja niin sanotuista cash-back järjestelmistä, eli kun sinulle palautetaan rahaa bonuksena.
Hinta ja tarve
Bonusjärjestelmät tai jäsenyydet voivat olla maksullisia. Jos sinulla on tarkoitus käyttää bonusjärjestelmää, joka edellyttää esimerkiksi avausmaksua, voi olla syytä miettiä, käytätkö todella yrityksen palveluja tai tuotteita siinä määrin, että siitä kannattaa maksaa.
Hyötyä vai ei?
Kannattaa miettiä onko bonusjärjestelmästä sen verran paljon hyötyä, että sinun kannattaa liittyä siihen? Voit aloittaa vertailemalla eri bonusjärjestelmiä, jotta näet, mikä tarjoaa paremmat edut juuri sinulle ja mitkä järjestelmistä sopivat tarpeisiisi. Kannattavinta ei ole aina liittyä siihen, joka maksaa prosentuaalisesti eniten sinulle takaisin, sillä prosentuaaliseen määrään vaikuttaa monta tekijää. Voit muun muassa joutua käyttämään tietyn summan saadaksesi prosenttiosuuden takaisin. Valitse bonusjärjestelmä, joka todella sopii sinun tarpeillesi.
Laatu
Sen sijaan, että katsoisit, kuinka paljon bonusjärjestelmä voi antaa sinulle takaisin, voit vertailla myös bonusjärjestelmän laatua. Jos bonusjärjestelmä esimerkiksi maksaa takaisin 0,5 prosenttia ostoksistasi joka kuukausi, kuukausittain tilillesi saamasi summa voi olla todella pieni. Vastaava bonusjärjestelmä saattaa maksaa saman summan takaisin prosentteina, mutta suorittaa maksun kerran vuodessa, joulukuun alussa.
Sinä asiakkaana päätät itse, miten suhtaudut tähän asiaan. Se, että asiakas saa suuremman summan juuri ennen joulua, voi olla ratkaisevaa ja antaa asiakkaalle tunteen, että kyseisessä liikkeessä on laadukkaampi bonusjärjestelmä.
Tarpeitasi vastaavien bonusjärjestelmien löytäminen voi olla vaikeaa, vaikka vertaisitkin niitä keskenään. Voit aina kokeilla erialaisia bonusjärjestelmiä ja jäsenyyksiä, sillä sinulla on oikeus peruuttaa jäsenyytesi milloin tahansa.
Bonus: Älä unohda lukea myös arvosteluja
Vaikka laatu ja hinta ovat tärkeitä tekijöitä, arvostelujen tulisi olla myös yksi ratkaisevista tekijöistä, kun teet ostoksia bonusohjelmia tarjoavasta kaupasta. Monet kaupat käyttävät tämäntyyppistä ohjelmaa houkutellakseen potentiaalisia asiakkaita, mutta ensimmäisen oston jälkeen he eivät osta uudelleen, kun he huomaavat, että tuote ei vastaa heidän odotuksiaan.
Siksi suosittelemme Suomiarvosteluilta impulsiivisen ostamisen sijaan lukemaan mielipiteitä, jotka auttavat sinua tekemään järkevämmän päätöksen eduksesi.