- 12 loka 2021
- Lukuaika
- 6 minuuttia
Ostoksia tehdään yhä enemmän netistä, ja saatavilla on kaikkea vaatteista elektroniikkaan ja treeniohjelmista ruokatarvikkeisiin. Yhä useampi perustaa ostopäätöksensä muiden kokemuksiin: jos tuote on toiminut toisilla, niin miksei minullakin? Lähes jokainen meistä lukee muiden arvosteluja, joten niitä kannattaa laatia myös itse.
Jos arvostelujen kirjoittaminen tuntuu vaikealta, et varmasti ole ainoa. Olemme koonneet alle vinkkejä siitä, miten ja minne arvosteluja kannattaisi kirjoittaa. Aluksi kuitenkin pohditaan jo ihan motivaation vuoksi, miksi arvosteluja ylipäätään kannattaa raapustaa.
Kirjoittamalla arvostelun autat muita
Kun kirjoitat arvosteluja nettiin, voit samalla auttaa:
Muita ostajia
Yritystä
Itseäsi
Tärkein syy arvostelujen kirjoittamiseen on muiden kuluttajien auttaminen. Kun on itse saanut apua muiden arvioista, on luontaista laittaa hyvä kiertämään. Aina pelkkä pyyteetön avulaisuus ei välttämättä motivoi, mutta onneksi useimmat saavat auttamisesta hyvän mielen.
Arvosteluista on paljon hyötyä myös yrityksille. Kun annat nettiarvostelun pienelle tai aloittelevalle yhtiölle, autat sitä kasvamaan. Harva luottaa nettikauppaan tai palveluun, josta ei löydy juuri mitään tietoa. Yksikin rehellinen arvostelu voi muuttaa tilanteen. Samalla yritykset saavat arvokasta tietoa toiminnastaan ja voivat jopa tehdä parannuksia.
Saattaa kuulostaa hullulta, mutta kirjoittamalla arvosteluja voi auttaa myös itseään. Asioiden kirjoittaminen auki voi auttaa itseä hahmottamaan, miksi oma kokemus oli positiivinen tai negatiivinen. Varsinkin negatiivisen kokemuksen purkaminen saattaa olla erittäin hyödyllistä ja arvostelun jakaminen muille voi auttaa pääsemään asiassa eteenpäin.
Kirjoittamiseen voi kulua hetki aikaa, mutta onneksi arvostelemisesta on pyritty tekemään helppoa. Arvostelukanavia on paljon, eikä sellaisen etsimiseen tarvitse juuri nähdä vaivaa.
Näin kirjoitat hyvän arvostelun
Arvioita kirjoittaessa kannattaa noudattaa jonkinlaista kriteeristöä. Sanallisen kommentin lisäksi voi yleensä antaa myös numeerisen arvion, eli esimerkiksi 1–5 tähteä.
Tähdet ovat näppäriä, kun haluat antaa vain nopean arvion tai et jaksa kirjoittaa kommenttia. Jokainen arvosteluja lukenut kuitenkin tietää, että pelkät tähdet eivät aina anna kunnollista kuvaa palvelusta tai tuotteesta.
Jos joku on antanut arvioksi yhden tähden, haluaisit varmasti tietää miksi. Pelkät viiden tähden arviot ilman kommentteja puolestaan herättävät epäilyt siitä, ovat arviot aitoja ja voiko niihin luottaa. Arvosana ilman perusteluja jättää lukijan kylmäksi, vaikka tarjoaakin edes jonkinlaista apua.
Tähtiä antaessa on hyvä miettiä omia kriteerejä: minkä olisi pitänyt olla toisin, että olisit antanut kolmen sijaan neljä tähteä? Tämänkin voi kirjoittaa sanalliseen palautteeseen. Pyri välttämään ristiriitaisuutta: älä esimerkiksi anna viittä tähteä, jos et ollut kaikkeen tyytyväinen esimerkiksi tuotetta, asiakaspalvelua ja toimitusta myöten.
Arvosteluusi on helpompi luottaa, jos kirjoitat sen omalla nimelläsi. Oman nimen käyttäminen ei ole netissä mikään itsestäänselvyys. Jos arvioi naapuripitseriaa, ei omalla nimellä kirjoittaminen varmasti ole ongelma. Toisaalta esimerkiksi kasinoarvostelut kirjoitetaan usein nimimerkillä, vaikkei rahapelaamisessa mitään hävettävää olekaan.
Nimimerkillä kirjoitettua arvostelua lukiessa tulee helposti miettineeksi, miksi kirjoittaja ei ole uskaltanut seisoa rehellisesti sanojensa takana. Jos siis haluat tarjota aidosti luottamustaherättäviä arvioita, ne kannattaa laatia rohkeasti omalla nimellä.
Muistilista hyvän arvostelun kirjoittamiseen:
Ole rehellinen – Vältä turhaa hehkutusta tai liiallista haukkumista. Kerro vain niistä tuotteista tai palveluista, joista sinulla on aidosti kokemusta.
Pysy asiallisena – Negatiiviset arviot kirjoitetaan helposti tunnekuohun vallassa: kun asiat ovat menneet pieleen, voi vääryys tuntua valtavalta. Kun jätät negatiivista palautetta, on yleensä hyvä hengähtää ja lukea teksti vielä kertaalleen, ennen kuin painat Julkaise-nappia.
Mieti kriteerit valmiiksi – Lukija joutuu aina arpomaan, millaisilla kriteereillä kukakin on arvionsa kirjoittanut. Välillä kuitenkin tuntuu, ettei kirjoittaja itsekään ole ollut kriteereistään selvillä. Mieti siis itse valmiiksi, millaiselle palvelulle antaisit hyvän arvosanan, mille taas et.
Kirjoita tarkasti ja monipuolisesti – Suppeat arvostelut, kuten ”kiva paikka” eivät kerro juuri mitään tai auta ketään. Kerro omista kokemuksistasi tarkasti ja totuudenmukaisesti, mutta pysy toki kohtuuden rajoissa: arvion ei tarvitse olla romaani.
Kun arvostelusi on negatiivinen tai sisältää kritiikkiä, kannattaa olla tarkkana. Arvostelun kohde saattaa nimittäin lähettää laskun perään tai haastaa oikeuteen, vaikka Suomessa tällaista ei onneksi ole vielä nähty. Varsinkin omalla nimellä kirjoitettu arvostelu on kuitenkin syytä pitää asiallisena.
Minne arvostelu kannattaa kirjoittaa?
Ennen kuin alat kirjoittaa, kannattaa miettiä, mitä oikeastaan haluat arvostella. Näkökulmia on monia: voit keskittyä esimerkiksi yritykseen itseensä, tuotteeseen tai palveluun, maksutapoihin, tilaamisen yleiseen sujuvuuteen, kuljetukseen tai johonkin muuhun asiaan. Monesti arviossa kannattaa tuoda esiin nämä kaikki.
Tässä vaiheessa on myös hyvä miettiä, minne arvostelunsa kirjoittaa. Jos haluat esimerkiksi kehua ostamaasi tuotetta, arvio kannattaa ehkä kirjoittaa suoraan käyttämääsi verkkokauppaan kyseisen tuotteen kohdalle.
Jos taas haluat moittia verkkokaupan sekavuutta, arviota ei välttämättä kannata kohdistaa tiettyyn tuotteeseen. SuomiArvostelut on hyvä esimerkki paikasta, jossa voit arvioida tietyn sivuston tarjoamia palveluita kokonaisuutena ja jakaa omat kokemuksesi.
Kun vaivaudut kirjoittamaan arvostelun, haluat luonnollisesti, että sitä myös luetaan. Kommentointipaikkaa kannattaa miettiä myös tätä kautta, ettei näkemäsi vaiva valu hukkaan. Jos jaksaa, kokemuksia voi toki kirjoittaa myös moniin eri paikkoihin.
Arvostelusivustoja kannattaa aina tarkastella myös kriittisesti, sillä kaikilla ei ole netissä puhtaat jauhot pussissa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeessa verkkoarvosteluille muistutetaan, että esimerkiksi maksetusta mainonnasta on aina mainittava arvostelujen yhteydessä. Jos sivusto vaikuttaa epämääräiseltä, löydät arvostelullesi varmasti myös luotettavamman paikan.
Laita näppis laulamaan
Haluamme antaa vielä viimeisen neuvon: laita rohkeasti näppis laulamaan! Kaikkien mielipiteet ansaitsevat tulla kuulluiksi, ja netissä ne on helppoa jakaa.
Sinunkin kokemuksesi voivat auttaa muita, olipa arviosi positiivinen tai negatiivinen. Arvostelujen avulla voit auttaa muita löytämään parhaat tuotteet ja palvelut, mutta välttämään ongelmat, joihin olet itse törmännyt.