SuomiArvostelut
    Kilpailullinen pelaaminen kasvaa suosiotaan
    30-06-2021

    Kilpailullinen pelaaminen kasvaa suosiotaan

    Jo useita vuosia on Suomenkin primetime televisiossa nähty jo tietokonepelejä, ja niillä käytäviä kamppailuja. Tätä lajia sanotaan suomeksi eurheiluksi ja kansainvälisesti käytetään esports- sanaa. Mistä oikeasti on kyse, onko tämä vain maailmanlaajuinen uusi harrastusmuoto, vai onko kysymys jostain todellisesta liiketoiminnasta, miksi esimerkiksi saksalainen jalkapalloseura FC Schalke 04 myi juuri oman League of Legends Euroopan liigapaikkansa sveitsiläiselle esports organisaatiolle 26,5 miljoonalla eurolla?

    Eurheilu on kansainvälistä liiketoimintaa

    Nuoret tutustuvat nykyään nettipelaamiseen jo ennen kouluikää. Lapsille ostetaan ensimmäinen älypuhelin jo hyvissä ajoin ja näin nykylapsista tulee todellisia diginatiiveja ja elektroniset pelit tulevat tutuksi jo lähes äidinmaidon mukana. Varsinainen ammattipelaaminen alkaa kuitenkin vasta kun ollaan lähempänä aikuisikää, syy tähän on monessa maassa olevat ikärajat, jotka estävät alaikäisten osallistumisen arvoturnauksiin, joissa on rahapalkintoja, sillä varsin monessa eurooppalaisessakin turnauksessa on nimisponsorina iso kansainvälinen kasinoyritys logoineen, aivan kuten on monen jalkapallo yms. joukkueen pelipaidoissakin.

    Aivan kuten kaikki muukin toiminta arkisessa elämässämme, myös pelaamisesta on tullut entistä helpompaa ja nopeampaa ja kaikki nettikasinot toimivat jo täysin mobiilisti, niin miksei myös koko digipelaaminen olisi siirtymässä entistä enemmän nimenomaan mobiiliin, ja sitä kautta löydä entistä enemmän pelaajia jokaisesta ikäryhmästä – älypuhelin on meillä aikuisilla aina mukana aamusta iltaan asti.

    Jos katsotaan tilastoja eurheilun kansainvälisistä arvoista niin vuonna 2021 puhutaan reilusta miljardista dollarista, siis pelkästään urheilullisen kilpapelaamisen parissa tapahtuvasta toiminnasta. Tästä rahasta suurin osa on sponsoreiden alaan investoimaa, toisena mediaoikeuksia, julkaisijoiden tuloja, tapahtuma ja tuotemyyntiä ja esimerkiksi erilaiset striimauspalvelutkin keräävät vuonna 2021 yli 25 miljoonaa dollaria liikevaihtoa, ja ala on kasvanut vuosi vuodelta.

    Se, että tuo miljardi dollaria on nimenomaan sitä kilpailullista puolta, on vain jäävuoren huippu, jos katsotaan kuinka paljon rahaa ja pelaajia liikkuu näissä eri eurheilun peleissä, ja mitä näiden pelien ympärillä tapahtuu, katsotaan seuraavaksi vähän tarkemmin joitain näistä peleistä. Ei käydä kuitenkaan kaikkia pelejä läpi, joita englantilainen esports yhdistyksen mukaan on Euroopassakin jo lähes 50 eri peliä, joissa siis mitellään rahapalkinnoista tietokoneilla, älypuhelimilla tai konsoleilla pelaten.

    Counter Strike: Global Offensive

    Tästä pelistä vastaan tulee yleensä sen lyhennetty muoto CS:GO ja tätä peliä on näytetty Suomen televisiossa jo vuosia. Isot eurooppalaiset CS:GO turnaukset ovat nimittäin saaneet jo monen vuoden ajan mukaansa kilpailemaan myös suomalaisia pelaajia, ja vaikka se isoin voitto suomalaisilta vielä puuttuu, on CS:GO suomalaisten suosikkipeli. Suomalaiset joukkueet kuten miljoonaluokassa liikevaihdoltaan toimiva ENCE, nousussa oleva HAVU ja joukkueet kuten KOVA ja hReds kamppailevat kansainvälisissä turnauksissa voittaen välillä ja häviten myös. ENCE ja HAVU ovat tässä lajissa maailman Top30 listalla ja pelaajille maksetaan huipulla tuhansia euroja kuukausipalkkaa, johon päälle tulee vielä turnauksista voitto- ja sijoitusbonukset. Parhaat ammattilaiset ovat nousseet miljonääreiksi.

    CS:GO peli on maksutta ladattavissa ja sitä pelataan ympäri vuorokauden. Esimerkiksi toukokuussa pelipalvelu Steamissa pelasi yli miljoona pelaajaa yhtä aikaa CS:GO peliä! Mistä sitten pelivalmistaja eli Valve saa tulonsa? Pelaajat ostavat peli sisällä erilaisia pieniä asioita, ja näistä kaikista ja muista Valven peleistä pelivalmistajalle kertyy laskennallista liiketoiminta-arvoa yli 12 miljardia! Ja tämä on siis vain yksi pelivalmistaja!

    Vuonna 2021 CS:GO ei ole saatavilla mobiilissa, mutta kaikki merkit viittaavat, että mikäli CS:GO haluaa jatkossakin olla yksi näistä isoista kilpapeleistä, on senkin laajennettava pelaaminen myös mobiililaitteille.

    League of Legends

    Suomessa nousussa oleva, mutta selvästi vähemmän pelattu peli on aasialaisten suosikki League of Legends eli LOL. Kyseessä on peli, missä pelaaja pelaa valitsemallaan hahmolla joukkueen jäsenenä toista joukkuetta vastaan. Idea on siis pohjiltaan sama kuin CS:GO pelissä, missä siinäkin joukkue pelaa toista joukkuetta vastaan. Siksi nämä pelit ovatkin niin suosittuja fanien joukossa, aivan kuten perinteiset lajit kuten jalkapallo tai koripallo yms – fanittaminen on iso asia koko kilpailullista pelaamista, ja siksi isot sponsorit ovat mukana pelaamisen kaikilla tasoilla.

    LoL pelaajia on maailmassa yli 150 miljoonaa rekisteröitynyttä ja aktiivisesti kuukausittain pelaa eli 117 miljoonaa pelaajaa. LoL laajeni mobiilipeliksi uuden League of Legends Wild Rift pelin avulla aluksi Aasiassa, sitten Euroopassa ja nyt se on julkaistu myös Pohjois-Amerikassa ja ensimmäiset rahaturnaukset ovat myös pelattu. League of Legends on Riot Games pelitalon vuonna 2009 julkaisema peli, joka on noussut korealaisten suosiksi, joskin korealaisten kansanpeli on Starcraft II, joka myös on eurheilupeli...

    Jos CS:GO talo Valve on arvokas, niin Riot Games, jolla on enemmänkin pelejä ja mukana omistajissa mm. suomalaisen Supercellin ja osan Remedystä ostanut Tencent, on arvoltaan noin 26 miljardia dollaria. Nämä kaksi yritystä antavat osviittaa sille, mitä tapahtuu kilpailullisen pelaamisen taustalla, missä miljoonat pelaajat pelaavat päivittäin pelejä ja seuraavat näitä eurheilun ammattilaisia heidän koitoksissaan turnauksissa, aivan kuten aiemmin on seurattu perinteisiä lajeja.

    Dota 2

    Dota 2 on aika lailla samankaltainen peli kuin LoL ja Dota 2 on suosittu Aasiassa ja Itä-Euroopassa, mutta myös parhaiten rahallisesti menestyneet suomalaiset pelaaja-ammattilaiset tulevat Dota 2 joukkueista. Nimittäin tähän mennessä suurimmat rahapalkinnot on jaettu Dota 2 MM-turnauksissa eli The Internationalissa, jossa joukkueen mukana nykyään voittaminen tarkoittaisi vähintään 2-3 miljoonan euron tipahtamista jokaiselle joukkueen jäsenelle – ei siis ihme, että tätäkin peliä pelataan maailmalla todella paljon.

    Dota 2 peliä pelataan Steamissa kuukausittain yli 7,6 miljoonan pelaajan toimesta ja Kiinassa peli on kaikista suosituin. Ammattilaispelaajia löytyy Kiinasta 248, Venäjältä 129 ja USA:sta 104, tästä näkeekin jo nopeasti, että vaikka harrastajamäärät ovat valtavat, ammattilaisuus on vain pienen osan mahdollisuus, ja kilpailu on todella tiukkaa kaikissa peleissä.

    Näiden kolmen isoimman pelin perässä tuleekin sitten laaja määrä erilaisia pelejä, joita pelataan niin konsoleilla, tietokoneella kuin älypuhelimella. Pelit kuten PUBG, Valorant, Apex Legends, Fortnite, Brawl Stars, Overwatch, Fifa, Rocket League yms keräävät ympärilleen niin pelaajia, faneja kuin erilaisia tapahtumia ja pelaaminen on jo nyt saavuttanut kaikki ikäluokat ja kaikki sukupuolet.

    Kilpapelaaminen ammattina

    Suomalaisia eurheilun ammattilaisia on Suomessa ja maailmalla yhteensä kenties noin 50, ei välttämättä niinkään montaa, jotka saavat tulonsa vain pelaamalla ja striimaamalla. Eurooppalaisittain eniten ammattilaisia tulee Venäjältä, Englannista, Ranskasta, Espanjasta, Ruotsista, Tanskasta sekä nousevista maista kuten Puolasta.

    Kilpapelaaminen on lajia niin uusi, että sen ympäriltä puuttuu vielä paljon niitä osia, jotka pitävät perinteiset urheilulajit pystyssä. Esimerkiksi nuorisotyö ja pelaajakehitys on tietokonepelaamisen parissa luonnollisesti aivan erilaista kuin esimerkiksi jalkapallossa, mutta monet peliorganisaatiot ovat kuitenkin aloittaneet työn nuorten parissa eri pelein kuten Minecraftin kanssa, löytääkseen ne luontaiset lahjakkuudet ajoissa.

    Nuoret 12-18 vuotiaat ovat kasvaneet pelien äärellä ja nähneet suomalaisten menestyksen peleissä kuten CS:GO, Dota2 tai PUBG ja ovat aloittaneet oman pelaamisensa. Nuori on voinut löytää hyvän joukkueen ja menestystä on tullut alemman tason turnauksissa, missä ei pelata vielä isoista palkinnoista, ja sitä kautta monelle on voinut tulla liiankin ruusuinen kuva tietokonepelaamisesta ammattina. Todellisuudessa kuitenkin kilpapelaajan ammatti on huomattavasti vaikeampi saavuttaa kuin esimerkiksi jalkapalloilijan ammatti. Vain parhaat pääsevät korkeimmalle tasolle, ja silloinkin tarvitaan sekä onnea, että taitoa ja aikaa. Maailmanlistan parhaat pelaajat ovat yleensä 20-30 vuotiaita, ja yli 30-vuotiaita ammattilaisia on tällä hetkellä vähemmän pelaamassa, mutta vähitellen lajin kehittyessä myös vanhemmilla ikäluokille löytyy lajin parista entistä enemmän töitä, analysoinnin, valmentamisen ja muiden organisaation tehtävien kautta.

    Jos näin 2021 Suomessa on vain yksi iso organisaatio ammattilaiskentillä eli ENCE, niin uskomme, että laji jatkaa kasvuaan Suomessa ja organisaatiot kehittyvät edelleen mahdollistaen yhä useammalle tavoitteellisen kehittymisen pelaamisen parissa, ja sitä myöten myös ammattimaisten organisaatioiden määrä kasvaa lähelle sitä määrää, mikä löytyy ammattiorganisaatioita myös jääkiekon ja jalkapallon parissa.

    Liittyvät