Suomalaiset yritykset siirtymässä nettiin

Suomalaiset yritykset siirtymässä nettiin
Tietoliikenne

Yritykset ovat jo pidemmän aikaa olleet suuren muutosten edessä siinä, miten ja missä yritystoimintaa kannattaa harjoittaa. Internet on mullistanut elämässämme monia asioita aina siitä miten olemme yhteydessä toisiimme, miten saamme tietoa sen miten hoidamme päivittäisiä asioitamme.Netissä on epävarmana aikana helppo vertailla palveluntarjoajia jos haluat löytää esimerkiksi edullisia huonekaluja, uusia tietokoneen osia tai parhaimmat kasinot netissä Internetin kehittyessä kaikki on saatavilla välittömästi missä tahansa ikinä oletkaan. Tämä on luonut haastavan tilanteen varsinkin perinteisille kivijalkayrityksille, sillä kustanteet ja kulurakenteet ovat varsin erilaiset modernilla nettiin perustuvalla kaupalla. Tavoitettavuus, vastaus kysyntään ja henkilöstökulut ovat auttamatta helpompia ja edullisempia haasteita verkkokaupoille. Koronapandemia on korostanut nettikauppojen etulyöntiasemaa entisestään, silläCovid-19 rajoitukset ovat olleet omiaan rajoittamaan kivijalkayritysten asiakasmäärää entisestään puhumattakaan asiakkaiden halukkuudesta lähteä suurten väkimäärien joukkoon epävarmana aikana.

Nettiin siirtymisen edut

Ehkä yksi suurimmista syistä miksi yrityksen tulisi harkita toimintansa laajentamista kivijalkaliikkeestä netin ihmeelliseen maailmaan on se, että internet tarjoaa kuluttajalle sekä yrittäjälle joustavamman ja helpomman kokemuksen. Kuluttaja voi halutessaan tutustua yrityksen tuotteisiin ajasta ja paikasta huolimatta ja tehdä tilauksen vaikka omalta kotisohvaltaan. Yrittäjällä on pienempi vaara menettää asiakkaita esimerkiksi puutteellisen inventaarion, aukioloaikojen tai välimatkojen takia. Yrittäjän ei myöskään tarvitse huolehtia vuokrista tai ylläpito kuluista tai ylimääräisistä henkilöstökuluista, joita kivijalkaliike auttamatta tuo mukanaan. Tällöin voittomarginaalit jäävät yritykselle suuremmiksi ja kilpailuasema kivijalkaliikkeitä vastaan hinnoittelun puolella voidaan tarvittaessa nostaa uudelle tasolle. Yrityksiä vertaillessa onkin yleistä, että netin erilaisissa palveluissa tarjoukset ovat laadukkaampia kuin kivijalkaliikkeessä, sillä aikaa ja rahaa vieviä väli askelia- kuten kivijalkaliikkeeseen kuljetus- voidaan jättää välistä ja kuluttaja asioi käytännössä automoidun järjestelmän kanssa. Digitaalisen ja ns perinteisen asioinnin yhdistäminen on myös mahdollista. Esimerkiksi nettikasinot ovat jo jonkin aikaa tarjonneet asiakkailleen mahdollisuuden pelata oikean kanssa nettikameran tai virtuaalitodellisuuden avulla yhdistäen täten oman kodin mukavuuden ja kasinon tunnelman. Virtuaalitodellisuus voikin tarjota nettikauppiaille tulevaisuudessa uudenlaisen tavan tuoda kivijalka shoppailun tunnelma jokaisen kotiin vaivatta

Nettiin siirtymisen haasteet

Netti on siis kauppa-alustana lyömätön ainakin ylimääräisten kulujen karsimista ja joustavuutta tarkasteltaessa. Mitkä ovat nettiin siirtymisen haasteet? Se mikä on kuluttajalle siunaus voi aiheuttaa yrittäjälle harmaita hiuksia. Kilpailu on nimittäin netin tulon myötä kiristynyt huomattavasti. Ennen internettiä tapa tavoittaa ihmiset merkittävällä tavalla saattoi vaatia suuria investointeja esimerkiksi radio, televisio tai lehti kampanjointiin, mihin harvalla pienemmällä toimijalla oli varaa. Nyt tavoitettavuus tuo hintakilpailun aivan uudelle tasolle, sillä nettisivut luomalla pääset jokaisen ihmisen tavoiteltaviin jo yhden haun saattelemana. Tällöin voikin helposti käydä niin, että ne rahat- jotka säästetään kivijalkaliikkeen pyörittämisestä- voidaan helposti menettää loppuun asti hintoja viilaamalla. Kivijalkaliikkeistä puhuttaessa on myös otettava huomioon kulttuuriperimä, joka on varsinkin ostoksia tehdessä erittäin vahva. Olemme kaikki tottuneet tekemään ostokset ja hoitamaan asioita toisten ihmisten kanssa ja kokeilemaan tuotteita fyysisesti ennen ostosta, joka ei nettikaupassa ole mahdollista.

Yrittäjän kannalta esimerkiksi ruokakaupan siirtyminen nettiin voi olla osittain haitallista, sillä ns. heräteostoksien määrä tulee todennäköisesti vähenemään. Jokainen on varmasti miettinyt, että miksi ruokakaupassa tuotteet on aseteltu kummallisella tavalla vierekkäin. Tässä on taustalla tutkimustulokset siitä, missä kyseinen tuote myy eniten ja mitä kyseisen tuotteen ostajat nappaavat todennäköisesti myös kärryynsä. Houkuttelu heräteostoksiin internetissä on vaikeampi toteuttaa, sillä asiakkaan tilaa ja ärsykkeitä on vaikeampi hallita jos hän on mukavuusalueellaan. Asiakasuskollisuus on myöskin häilyvämpää nettikaupoissa, sillä ostosten hajauttaminen eri kauppojen välillä puhtaasti tarjousten mukaan on helpompaa kuin kivijalkaliikkeestä toiseen liikkuminen.

Covid -19

Tässä vaiheessa on sanomattakin selvää, että Koronavirus on muuttanut yritysten toimintatapoja peruuttamattomasti. Erilaiset rajoitukset ovat iskeneet jokaiseen toimialaan ja pakottaneet yritysten päättäviä elimiä ajattelemaan miten bisnestä voi harjoittaa digitaalisia alustoja hyväksikäyttäen. Digitaalisista alustoista onkin rajoitusten venyessä muodostunut jopa elinehto yrityksille, jotka haluavat pärjätä Covid-19 aikaisessa maailmassa. Gartner Inc.:in mukaan yritykset Kiinassa, jotka lyöttäytyivät yhteen digitaalisten palveluntarjoajien kanssa ovatkin selvinneet epidemiastaparhain tuloksin. Automaatio ja digisaatio on pelastanut yrityksiä, jotka muuten olisivat joutuneet sulkemaan kivijalkaliikkeitään ja erottamaan työntekijöitään. Kivijalkaliikkeet ovatkin suurimpia häviäjiä ainakin välillisesti Covid aikana, mutta siirtyminen nettimarkkinoille on todennäköisesti pitkällä aikavälillä oikea ratkaisu firman tulevaisuuden kannalta, sillä ihmisten siirryttyä nettiostoksiin he tuskin tulevat koskaan täysin palaamaan puhtaasti kivijalkashoppailuun.

Kasinot – esimerkki alan siirtymisestä nettiin

Erittäin hyvä esimerkki Covid-19:n vaikutusta kivijalkayritykseen edustaa suomalaisen Veikkauksen vaikea vuosi, jona yritys menetti yli 32% tuotoistaan pandemiaan ja pelaamiseen liittyvien rajoitusten vuoksi. Jos Veikkaus olisi valmistautunut nettikasinoiden tarjoamaan kilpailuun olisi se todennäköisesti pärjännyt pandemiankin alkuaikoina huomattavasti paremmin. Silti Veikkaus loistaa poissaolollaan parhaiden nettikasinoiden listoilta ja ulkomaiset toimijat hallitsevat alaa. Vastauksen Veikkaukselta tulisi olla ripeä, mutta ottaen huomioon, että kyseessä on valtion monopoli. Eivät pyörät pyöri nopeasti. Tämä osoittaa sen, että yrityksen koosta, asemasta ja taka ajasta riippumatta muunnosvaihe ei tule olemaan helppo, ellei digitalisaatiota edellyttäviin muutoksiin reagoida nopeasti ja joustavasti.

Lisää Tietoliikenne