- 23 elo 2021
- Lukuaika
- 6 minuuttia
Internetin olemassaolo voi olla Suomessa ja maailmalla toimiville yrityksille sekä siunaus että kirous. Tässä artikkelissa pohdimme sitä, kuinka paljon internet on muokannut yritysmaailmaa ja miten tiettyjen asioiden kuten arvioiden merkitys on korostunut internetin aikakaudella.
Internet ja globalisaatio ovat avanneet uusia mahdollisuuksi
Aloitetaan suoraan ilmiselvistä asioista.
Internet ja maailman verkostoituminen ovat ilman muuta tehneet nettiyrittämisestä paljon entistä mielenkiintoisempaa ja monipuolisempaa. Siinä missä vaikkapa suomalaiset yritykset joutuivat aiemmin tyytymään lähinnä suomalaisten asiakkaiden houkutteluun, voi nykypäivänä hyvällä tuotteella menestyä kansainvälisestikin. Hyvänä esimerkkinä ovat suomalaiset pelialan yritykset kuten Rovio, Supercell, Remedy ja Housemarque, joiden pelituotteet menevät kuumille kiville myös kotimaan ulkopuolella. Ilman internettiä ja mobiiliteknologian esiinnousua ei etenkään mobiilipelien kehittäjien olisi tietenkään ollut mahdollista saada läpimurtoja kansainvälisillä markkinoilla.
Yhtä lailla internet on auttanut myös Marimekon kaltaisia valtavia vaateyrityksiä laajentamaan toimintaansa ja kiinnostusta ulkomaille. Verkostoituneessa maailmassa myös kauniit kukkakuosit leviävät helpommin sosiaalisen median kautta. Mitä enemmän silmäpareja vaate- ja muotiketjut palveluilleen saavat, sitä vaivattomampaa on tuotteen laajempi vienti ja kauppaaminen.
Internetin avulla pienen piirinkin asiat voivat oikean mainoksen tai yllättävän viraalin ilmiön myötä paisua valtaviksi. Heinäkuun lopussa vuonna 2021 isoksi suomalaiseksi uutiseksi nousi tapaus, jossa sometähti Kim Kardashian mainosti suomalaista lonkeroa Instagramiin lisäämässään kuvassa. Tosiasiassa kyseessä ei ollut mikään sovittu mainos, vaan lonkerotölkki vain sattui sopivasti kuvaan näkyvälle paikalle. Mainokseksi kotimainen media kutsui kuvaa lähinnä sen takia, että Kim Kardashianilla on yli 229 miljoonaa seuraajaa. Varsin vilpitön julkaisu toisin sanottuna poiki kotimaiselle Yhdysvaltoihin lähteneelle lonkeroyritykselle valtavasti ilmaista näkyvyyttä.
Luotettavuus ja arvostelut ovat kaiken A ja O
Sen lisäksi, että näkyvyys ja mainostaminen ovat tärkeitä asioita internetissä toimiville yrityksille, on tärkeää myös satsata luotettavuuteen. Internetin maailma on usein ailahteleva ja oikuttelevat: toisinaan markkinat räjähtävät lähes mitättömistä syistä ja toisinaan koko maine voi mennä samalla tavalla pienistä virheistä. Sekä positiivinen että ehkäpä ennen kaikkea kielteinen maine voivat herkästi lähteä leviämään kulovalkean tavoin.
Erityisen tärkeään rooliin nousevat tietenkin nettiin kirjoitetut arvostelut. Asiakkaat ovat aina vain entistä tarkempia ja tietoisempia siitä, että netistä pääsee lukemaan mielipiteitä ja kokemuksia myytävistä tuotteista ja palveluista. Taas hyvänä esimerkkinä voidaan pitää viihdemaailmaa ja pelialaa. Ennen erittäin tärkeässä osassa olivat videopelin kansissa olevat kuvat, kun taas nykyään kriitikoiden arviot päättävät, menestyykö peli vai ei. Markkinat ovat jakautuneet tältä osin entistä enemmän täysiin pettymyksiin ja valtaviin menestystarinoihin. Siinä missä ennen kuluttajat ostivat asioita sieltä täältä, on nykyään joillain tuotteilla lähes loputon kysyntä ja toisilla ei vastavuoroisesti kysyntää lainkaan.
Ilmiö on osittain huolestuttavakin. Esimerkiksi juurikin modernien videopelien valmistaminen on usein erittäin kallis ja aikaa vievä prosessi, johon saattaa osallistua kymmeniä ja jopa satoja henkilöitä. Jos peli sitten kahden tai kolmen vuoden kehityskaaren jälkeen päätyy saamaan murska-arviot, ei se millään tuota takaisin siihen käytettyjä kehityskuluja. Seurauksena huonoista myyntiluvuista voi olla koko pelistudion sulkeminen ja työntekijöiden irtisanominen.
Hieman samankaltainen esimerkki voidaan ottaa urheilumaailmasta. Jalkapallon EM-kisoissa pelannut Portugalin kiintotähti Cristiano Ronaldo nimittäin päätyi kesällä 2021 otsikoihin hyvin erikoisessa asiayhteydessä. Ronaldo otti osaa pressitilaisuuteen, jossa hänen paikalleen oli asetettu sekä kisojen sponsorin Coca-Colan virvoitusjuomia että vesipulloja. Ronaldo siirsi suorassa lähetyksessä kolapullot syrjään ja kehotti katsojia juomaan ennemmin vettä. Kyseinen temppu kävi Coca-Colalle kalliiksi, sillä jättiyrityksen arvosta suli saman tien pörssissä 4 miljardia euroa.
Aina tuotteiden arvostelijan ei edes tarvitse olla mikään alan asiantuntija. Kyseessä voi siis yhtä hyvin olla maailman parhaaksi väitetty futari, joka vain kertoo juovansa ennemmin vettä kuin hiilihapotettuja virvoitusjuomia. Tuskin tosin kukaan alun perinkään oletti, että huippukunnossa oleva Ronaldo söisi ja joisi mitään muuta kuin lääkäreiden ja ravintoterapeuttien suosittelemia asioita. Yhtä lailla jos Ronaldo olisi kehunut miljoonien katsomassa suorassa lähetyksessä rakastavansa Coca-Cola Zeroa, olisi yrityksen kurssi todennäköisesti lähtenyt edes jonkinlaiseen nousuun – kunhan vain tilanne ei olisi liiaksi näyttänyt maksetulta mainokselta.
Yksikin arvostelu voi olla merkittäv
Toisinaan yksikin arvostelu saattaa vaikuttaa lukijan ostopäätökseen merkittävällä tavalla. Todennäköisesti jokainen meistä on kokenut tilanteen, jossa arvosteluita lukiessa jokin yksittäinen mielipide on jäänyt otsalohkoon jyskyttämään. Epäilyksen siemen on helppo istuttaa epävarman henkilön päähän. Jos ulkomaanmatkaaja esimerkiksi lukee arvion siitä, kuinka hotellista oli ollut omituisia kovakuoriaisia tai hometta seinissä, alkaa kyseisen majoituksen varaaminen helposti mietityttää. Kukaan ei halua pilata unelmalomaansa varaamalla hotellin, jossa joutuu öisin väistelemään paikallisia tuholaisia. Vilpillinen ja epätosi arvostelu voi siis olla hotellille todella kallis ongelma, joka on vieläpä miltei mahdoton korjata.
Samaan tapaan huonot arvostelut käyvät helposti kohtalokkaiksi esimerkiksi nettikasinoille. Luotettavuus on nettikasinon valinnassa ensisijaisen tärkeä asia, joten yksikin väite nettikasinon epärehellisyydestä voi keikauttaa koko paatin ylösalaisin. Toisaalta taas nettikasinoiden hyötynä ovat alalla toimivat riippumattomat lisensointielimet, jotka pystyvät pelilupia myöntämällä takaamaan kasinoiden rehellisyyden. Esimerkiksi Dreamz nettikasino toimii Maltan peliviranomaisen myöntämän lisenssin alaisuudessa, joten palvelun luotettavuutta ei asiakkaan tarvitse erikseen kyseenalaistaa.
Lopuksi
Tässä artikkelissa olemme käyneet läpi sitä, kuinka suuri merkitys arvosteluilla voi olla internetissä toimiville yrityksille. Sana kiirii nykyisessä media- ja somekentässä todella nopeasti, joten yrittäjillä on koko ajan täysi työ pitää huolta asiakkaistaan, maineestaan ja arvosteluistaan. Virheisiin ja huonoihin päiviin ei juuri ole varaa, sillä kuluttajat ovat tarkempia ja vaativampia kuin koskaan aiemmin.
Haluamme myös lopuksi kehottaa lukijoitamme lähdekritiikkiin. Kaikkia arvosteluita ei kannata ottaa täytenä totena, vaan on tervettä osata suhtautua kriittisesti myös kritiikkeihin.