SuomiArvostelut
    Mikä on paras proteiinijauhe minulle?
    04-08-2021

    Mikä on paras proteiinijauhe minulle?

    Toisille proteiinijauhe voi olla yksinkertainen lisäravinne, mistä saa proteiinia lihasmassan kasvattamista varten. Joillekin taas on tärkeää, että kaapista löytyy paras proteiinijauhe laihdutustarkoituksiin. Lisäksi proteiinijauheen valintaan vaikuttaa omat makumieltymyksesi sekä elimistösi kyky vastaanottaa erilaisia raaka-aineita. Jollekin voi sopia parhaiten laktoositon proteiinijauhe, kun taas toisen elimistölle vegaaninen proteiinijauhe saattaa olla paras vaihtoehto. Kaiken kaikkiaan parhaan mahdollisen proteiinijauheen löytäminen saattaa viedä aikaa ja vaatia useita kokeilukertoja. Etsimistä kuitenkin helpottaa, jos tietää, mihin eri tarkoituksiin proteiinijauheita käytetään ja mihin erilaiset proteiinijauheet soveltuvat.

    Tällöin osaa myös etsiä itselleen sopivaa proteiinijauhetta sopivan verkkokaupan valikoimasta. Eri lisäravinteita myyvät yhtiöt keskittyvät yleensä johonkin tiettyyn tavoitteeseen. Nupo esimerkiksi keskittyy vahvasti laihduttamiseen, kun taas lihasmassan kasvattamista tavoittelevien keskuudessa kenties Suomen tunnetuin verkkokauppa on Fitnesstukku.

    Henkilökohtainen energiantarpeesi määrittelee sen, mikä on paras proteiinijauhe sinulle

    Ihmisen tärkeimmät energiaravintoaineet ovat proteiini, hiilihydraatti ja rasva. Näitä kaikki tulisi syödä sopivassa tasapainossa terveellisen elämäntavan tukemiseksi. Se, kuinka paljon kutakin näistä ravintoaineista tulisi saada, riippuu kuitenkin omasta aktiivisuustasostasi sekä tavoitteistasi. Esimerkiksi proteiinin tarve kasvaa aina urheiltaessa, mutta vaihtelee sen mukaan, mitä urheilulla tavoittelet. Myös sukupuoli vaikuttaa energiantarpeeseen, eikä paras proteiinijauhe naisille ole välttämättä sama kuin miehille.

    Yleensä heillä, jotka haluavat pudottaa painoaan, onkin käytössään hyvin erilaiset lisäravinteet kuin heille, joiden tavoitteena on lihasmassan kasvattaminen. Hyvät proteiininlähteet ovat kuitenkin tärkeitä jokaisella liikuntaa harrastavalle. Jos haaveilet lihasmassan lisäämisestä, tarvitset proteiinia saadaksesi lihaksesi kasvamaan, kun taas painonpudotukseen tähtäävät tarvitsevat proteiinia muista syistä.

    Jos tähtäät lihasmassan kasvatukseen, tulisi sinun valita proteiinijauhe, jonka biologinen arvo on mahdollisimman korkea. Mitä korkeampi biologinen arvo proteiinijauheella on, sitä paremmin keho pystyy käyttämään sen hyödyksi. Painonpudotuksen avuksi tulisi sen sijaan valita proteiinijauhe, joka ei sisällä lisättyä sokeria, maltodekstriinia tai BCAA-aminohappoja.

    Täydellisen proteiinijauheen valintaan eivät kuitenkaan riitä nämä tekijät, vaan huomioon on otettava myös monia muita seikkoja aina proteiinijauheen käyttötarkoituksesta, hinnasta, mausta ja omasta ruokavaliostasi lähtien.

    Proteiinijauhon valintaan vaikuttaa myös se, miten haluat sitä käyttää

    Myös se, millä tavalla haluat proteiinijauhetta käyttää, vaikuttaa siihen, mikä on paras proteiinijauhe sinulle. Jos haluat lisätä proteiinijauheesi esimerkiksi aamupuuroon, voit käyttää hyvinkin erilaista proteiinijauhetta kuin he, jotka juovat sen pelkästään veteen sekoitettuna.

    Pelkiltään proteiinijauheen juovat haluavat usein makean makuisen proteiinijauheen, joka peittää proteiinin oman maun tehokkaasti alleen. Hyvä proteiinijauhe puuroon tai hedelmäsmoothien sekaan voi sen sijaan olla vaikka maustamaton proteiinijauhe, sillä se ei silloin peitä muiden raaka-aineiden makua alleen.

    On kuitenkin hyvä muistaa, että kyse on aina makuasiasta, eikä oikean makuista proteiinijauhetta ole olemassakaan. Parhaan makuinen proteiinijauhe on juuri se, jonka sinä koet omaan makuusi miellyttävimmäksi. Smoothien täytteeksikin voi aivan hyvin lisätä maustamattoman proteiinijauheen lisäksi vaikka päärynän, banaanin tai suklaan makuista jauhetta.

    On kuitenkin myös hyvä pitää mielessä, että halvin proteiinijauhe on harvoin parhaan makuinen proteiinijauhe. Jos haluaa tinkiä hinnasta, joutuu yleensä antamaan periksi jossain muussakin asiassa – esimerkiksi proteiinijauheen maussa tai sen imeytymistehokkuudessa.

    Tekemällä fiksuja ratkaisuja voit kuitenkin säästää rahaa, vaikka hankkisitkin laadukkainta mahdollista proteiinijauhetta. Esimerkiksi suurempia pakkauksia ostamalla saat yleensä jauheen kilohintaa tuotua hieman alaspäin. Toinen proteiinijauheen hintaan vaikuttava tekijä on se, mistä proteiininlähteestä jauhe on valmistettu.

    Erilaiset proteiininlähteet tuottavat eri tarkoituksiin sopivia proteiinijauheita

    Selvästi yleisin markkinoilta löytyvä proteiinijauhe on valmistettua heraproteiinista. Näitä ovat kaikki whey proteiinijauheet. Heraproteiini imeytyy elimistöön nopeasti, mikä on suurin syy sen suosioon. Nopea imeytyminen auttaa nostamaan veren aminohappotasoja välittömästi harjoittelun jälkeen, mikä puolestaan edesauttaa lihaksen uudelleenrakennusprosessia.

    Kaseiiniproteiini on peräisin samasta lähteestä kuin heraproteiini. Se eroaa whey proteiinijauheista kuitenkin huomattavasti hitaamman imeytymisprosessinsa vuoksi. Sen vuoksi kaseiiniproteiini auttaa tuntemaan olon kylläiseksi pidempään, ja voikin olla hyvä vaihtoehto, jos pääasiallinen proteiinijauheen käyttötarkoitus on auttaa saavuttamaan painonpudotukseen liittyvät tavoitteet.

    Markkinoilta löytyy myös munaproteiinista sekä naudanlihaproteiinista johdettuja proteiinijauheita, jotka ovat hyviä vaihtoehtoja heille, jotka kärsivät laktoosi-intoleranssista tai ovat muuten herkkiä maitoproteiineille. Nämä proteiinijauheet sopivat yleensä myös hyvin erilaisista suolistovaivoista kärsiville, mutta ovat hinnaltaan usein maitoproteiinista, kuten herasta tai kaseiinista, johdettuja proteiinijauheita kalliimpia.

    Vegaaniset proteiinijauheet ovat kasvattaneet suosiotaan

    Kaikki yllä mainitut proteiinijauheet ovat kuitenkin eläinperäisiä, eivätkä siksi sovellu jokaiselle. Kasvipohjaista ruokavaliota noudattavien iloksi kuitenkin myös vegaaniset proteiinijauheet ovat yleistyneet viimevuosina. Vegaani proteiinijauheita onkin tarjolla runsaasti ja niitä valmistetaan nykyään monesta eri proteiinin lähteestä.

    Soijaproteiinista valmistetut proteiinijauheet ovat kenties yleisin kasvipohjainen vaihtoehto. Soijaproteiinista uutettu proteiinijauhe sopii hyvin esimerkiksi laktoosi-intoleranssista kärsiville ja on usein halpa proteiinijauhe verrattuna muihin vegaanisiin proteiinijauheisiin.

    Myös hamppuproteiinista valmistetut proteiinijauheet ovat hyvä valinta, sillä ne sisältävät luonnollisesti paljon kuituja, rasvoja, mineraaleja ja vitamiineja. Hamppuproteiinin proteiinipitoisuus on kuitenkin yleensä muita proteiineja pienempi.

    Myös herneproteiinista ja riisiproteiinista valmistetut proteiinijauheet ovat hyviä vaihtoehtoja vegaanista ruokavaliota noudattaville tai muista syistä eläinperäisten proteiinijauheiden käyttöä välttäville. Näistä riisiproteiinijauhe on usein selvästi kallein tarjolla olevista proteiinijauheista, mutta toisaalta myös erittäin laadukas proteiinin lähde.

    Liittyvät