Kuntoudu nopeasti HIIT -harjoittelulla

Kuntoudu nopeasti HIIT -harjoittelulla

Ruokavalio & Terveys

Haluatko treenata tehokkaasti, mutta taistelet ajan löytämisessä arjen keskellä? Sitten vastaus sinulle on HIIT. Harjoittelumuoto on raskas intervalli-treeni, mutta hyödyt ovat suuria, ja onneksi selviät harjoituksista salamannopeasti!

Mikä on HIIT treeni?

HIIT on lyhenne englannista High Intensity Interval Training ja se tarkoittaa korkealla intensiteetillä tehtyä intervalliharjoittelua. HIIT on harjoittelumuoto, jossa harjoitukset tehdään alusta loppuun 100% teholla. Harjoitus rakentuu nopeista intensiivisistä harjoitteista, joka on nimeltään intervalli ja lyhyistä tauoista niiden välillä. Pohjimmiltaan sen on kardioharjoittelua, joka nostaa sykkeen ylös ja samalla vahvistaa lihaksiasi.

Harjoittelumuotoa käyttävät ne ketkä haluavat päästä parempaan kuntoon ja ne ketkä haluavat vahvistaa lihaksiaan. Hiit-treeni on monipuolista ja vaihtelee usein harjoitusten, joissa syke nousee korkealle esimerkiksi korkeat polvennostot ja enemmän paikallaan pysyvien harjoitteiden, jotka vaativat keskittymistä ja kestävyyttä kuten esimerkiksi kyykky. Yleensä harjoitus voidaan tehdä 10 minuutissa, ja kaikki sen yli menevä aika on vain plussaa.

Miksi korkean intensiteetin intervalli treeni on niin tehokasta?

On osoitettu, että HIIT: n kaltainen liikuntamuoto on yksi nopeimmista ja tehokkaimmista tavoista pitää kehosi terveenä. Lyhyet tauot ja korkea intensiteetti nostavat sykkeesi, mikä tarkoittaa, että voit treenata tehokkaammin kuin pidemmällä, matalan intensiteetin harjoittelulla.

Kun harjoittelu nostaa sykkeesi ja saa sydämesi lyömään erityisen kovaa, lihaksesi käyttävät myös enemmän energiaa. Energian käytön lisääminen lisää kulutusta - ja tämä pätee sekä harjoituksen aikana että sen jälkeen. Riippuen siitä, kuinka kovaa lihaksesi työskentelevät harjoituksen aikana, kalorienpoltto voi aktivoitua jopa 48 tunnin ajaksi HIIT -harjoituksen jälkeen.

Mutta itse asiassa HIIT -harjoittelusta ei ole hyötyä vain aineenvaihdunnallesi ja lihaksillesi. HIIT-treeni on hyvä tapa parantaa kuntoa ja hapenottokykyä, koska harjoittelumuoto perustuu klassisiin perusperiaatteisiin, jotka painottuvat kestävyyden kehittämiseen.

Kaikki voivat tehdä HIIT harjoittelua

Yleisesti sanotaan, että sekä aloittelijat että ammattiurheilijat voivat harjoitella HIIT:in avulla, koska perusperiaate on tehdä niin monta toistoa kuin mahdollista lyhyillä aikaväleillä. Siksi on mahdollista tehdä sitä täsmälleen siinä tahdissa, jonka oma kehosi kykenee, samalla kun kehität itseäsi. HIIT-treeni ei mittaa sitä, kuinka nopeasti juokset tai suoritat harjoituksia. Tärkeintä on sen sijaan liikunta ja se, kuinka paljon haastat itseäsi ja kun teet harjoituksen teet sen myös loppuun, jotta voit nauttia kaikista liikunnan terveyttä edistävistä vaikutuksista. Jos olet väsynyt koko ajan, et ole kunnossa ja haluat aloittaa harjoittelun uudelleen, HIIT on hyvä tapa aloittaa liikunta. Samaan aikaan on paljon mahdollisuuksia tehokkaaseen kehittymiseen, vaikka olisit elämäsi parhaassa kunnossa. Jos haluat myös maksimoida harjoittelusi, voit tutustua erilaisiin ravintolisiin ja proteiinituotteisiin esimerkiksi Bodylabissa.

Missä ja miten teet HIIT harjoittelua?

Kuten aikaisemmin mainittiin, HIIT on eräs kardioharjoittelun muoto, jossa vaihdetaan edestakaisin lyhyiden korkean intensiteetin harjoitteiden välillä, joita seuraa lyhyet tauot. Esimerkki tyypillisestä HIIT -harjoituksesta voi alkaa 45 sekunnin kyykyillä, josta saat palkinnoksi 15 sekunnin tauon. Lyhyen tauon jälkeen tulee 45 sekunnin vuorikiipeilijä, jonka jälkeen 15 sekunnin tauko, ja niin ohjelma ja treeni jatkuvat, kunnes olet saanut tarpeeksesi.

Koska monet harjoitukset eivät välttämättä vaadi laitteita, HIIT-harjoittelua voi tehdä melkein missä tahansa. Siksi helpoin tapa aloittaa on vetää vain harjoitusvaatteet päälle ja aloittaa. Olipa se olohuoneen lattialla matolla, kuntopyörällä, juoksumatolla tai kuntosalilla, se on samantekevää, kunhan teet maksimisuorituksen harjoituksen aikana. Jos haluat löytää kuntosalin aloittaaksesi HIIT -harjoituksesi, voit esimerkiksi tarkistaa Fressi24: n.

Jos tarvitset vielä hieman enemmän tietoa ja avustusta ennen kuin aloitat ja lähdet harjoittelemaan, useat kuntosalit tarjoavat nyt HIIT -ryhmäkoulutusta. SuomiArvostelut sivuilla voit vapaasti tutkia kuntosalin eri vaihtoehtoja etukäteen ja mahdollisesti muodostaa oman mielipiteesi ohjaajista nähdäksesi, sopivatko heidän harjoitteluohjelmat sinulle. Löydä oikeat lisäravinteet HIIT -harjoitteluusi ja lue lisää täältä.

 HIIT juoksuharjoittelu

Viime vuosina HIIT on vallannut kuntosalin lisäksi myös juoksutreenit. Tämä johtuu luultavasti HIIT harjoittelun hyödyistä ja nopeista tuloksista, joita liikuntamuodolla on. Harjoitus on räjähtävä ja nostaa sykkeen, joten se toimii erinomaisena intervalliharjoituksena, joka vahvistaa verenkiertoa ja parantaa kuntoa tehokkaasti. Kun harjoittelet usein HIIT -harjoituksia, on harjoittelusi tehokkaampaa.

Koska tämä harjoitusmuoto on niin räjähtävä, voi olla hyvä idea varmistaa, että sinulla on hyvät juoksukengät etukäteen. Ota rohkeasti selvää markkinoista ja selvitä, löytyykö jotain läheltäsi- tai jos aiot ostaa valmennusta – varmista oikeat välineet ennen koulutuksen alkua.

Lisää Ruokavalio & Terveys