SuomiArvostelut
    Ruoan kotiinkuljetus – pysyvä trendi?
    25-03-2021

    Ruoan kotiinkuljetus – pysyvä trendi?

    Yksi kuluneen vuosikymmenen nopeimmin kasvavista aloista on ollut ruoan kotiinkuljetus. Vielä 2000-luvun alussa moni piti ravintolassa istumista tärkeänä osana kokemusta, josta asiakas olisi valmis maksamaan kotona syömistä tyyriimmän hinnan.

    Ajat muuttuivat yllättäen. Ihmisten työelämässä alkoi painottua yhä enemmän etätyö ja jatkuva joustavuus, eikä aikaa kokata itse enää ole yhtä paljoa. Siinä, missä aiemmin ravintolassa käynti oli rentouttava kokemus, haluaa nyt yhä useampi makuelämyksiä tuovaa ruokaa kotiin – ja nauttia tämän omalla sohvalla.

    Koronapandemia on nostanut ruoan kotiinkuljetusten alan mittakaavoihin, jota kukaan ei olisi osannut ennustaa. Ravintoloihin kohdistuvien rajoitteiden myötä kotiinkuljetus on ollut toisinaan ainoa tapa, jolla toimintaa on voinut harjoittaa laillisesti.

    Onko trendi täällä pysyäkseen? Mitkä ovat juuri suomalaisen ruoankuljetusalan erityispiirteet? Näitä asioita pohditaan tässä artikkelissa.

    Suomalaisten noutosuosikit

    Noutoruoasta puhuttaessa ei sovi jättää listaamatta suomalaisten noutosuosikkeja. Vuosi 2019 oli Suomen kotiinkuljetusten nousuaikaa, ja tällöin uutisotsikoihin nousivat Suomen suosituimmat ravintola-annokset.

    Vaikka yhden annoksen suosio ei suoranaisesti määritä kokonaisen ruokalajin suosiota, antavat suosikkilistat osviittaa suomalaisiin tilaustottumuksiin.

    Koko Suomen suosituimpien annosten listalta silmään pistävät etenkin:

    1. Hampurilaisateriat

    2. Pizzat

    3. Kebabit

    Järjestys ei ole erityisen yllättävä, kun muistelee, mistä noutoruoat aikanaan itse haettiin jo ennen kotiinkuljetuspalveluja. Myöhäisiltojen kebabravintoloista haetut ”mätöt” ovat muodostuneet nuorten aikuisten keskuudessa ilmeisen pysyväksi trendiksi, jonka voidaan vain ajatella lähtevän uuteen nousuun koronarajoitteiden hellittäessä ja baarien auetessa.

    Ruoan kotiinkuljetus kaupasta

    Korona-aikana yhä useampi on tilannut ruokaostokset kotiin. Kehitys ei ole yllättävä, sillä etenkään ruuhka-aikoina ruokakaupassa käynti itse ei ole ollut turvallista riskiryhmäläisille, joita Suomesta löytyy satoja tuhansia.

    Ruoan kotiinkuljetus ei ole silti vain koronaa välttäville tarkoitettu apuväline. Ruokakassi kotiin voi olla kätevä vanhuksille tai liikuntarajoitteisille, jotka eivät tahdo elää pelkällä kebabilla. Terveellisen ruoan tilaus kotiin säästää huomattavasti aikaa ja vaivaa silloin, kun kaupassa liikkuminen olisi itse hankalaa ja hidasta.

    Kotiinkuljetus myös tarjoaa näppärän tavan saada aikaan nopea ruoka illaksi, jos työkiireet tai perhe-elämän vilske vievät voimat ruokakauppojen kiertämiseltä. Korona-aikana yhä useammat päivittäistavarakaupat ovat tarjonneet mahdollisuuden tilata ruokaostokset kotiin, mutta ilmainen kotiinkuljetus on alalla yhä harvinaisuus.

    Ruoan nettitilaamisen hyödyt ja haitat

    Ruoan kotiinkuljetus on yksi ravintola-alan polttavimmista puheenaiheista. Sovellusten yleistymisen vaikutukset ovat ristiriitaiset kaikkien osapuolten näkökulmasta katsottuna.

    Hyödyt

    - Erikoistuminen: Ruoka-alan koulutuksen saaneet osaavat kokata terveellisestä ruoasta herkullisempaa, kuin tavan tallaaja. Tällä on mahdollisesti yleistä elämänlaatua, terveyttä ja tuottavuutta parantavia vaikutuksia. Aiemmin liha- tai kasvisruokia karttanut saattaa yllättäen pitää kotiin tilaamastaan ateriasta, mikä rohkaisee jatkamaan aiempaa tasapainoisempaa ruokavaliota.

    - Työllistävä vaikutus: Ruoan kotiinkuljetus tuo markkinoille uuden työpaikkojen kategorian, ruoan kuljettajat. Vaikka näiden työpaikkojen tuntipalkat eivät ole korkeimmasta päästä, voi työaikojen ja -taakan joustavuus tarjota etenkin ahkerille nuorille mahdollisuuden säästöjen kartuttamiseen.

    - Integroituminen: Iso osa kuljetuspalvelujen työntekijöistä on ulkomaalaistaustaisia. Nämä ovat kertoneet, että ruoan kotiinkuljetus tarjoaa heille tavan tutustua uuteen kaupunkiin sekä tienata rahaa vähäisellä kielitaidolla ja koulutuksella.

    - Tehokkuus: Kun ravintola-alan ulkopuolella työskentelevä voi keskittyä töihinsä kokkailun harjoittelun sijaan, on tällä ajankäyttöä tehostava vaikutus.

    - Myyntien kasvu: Kynnys tilata ruokaa kotiin on pienempi, kuin ravintolaan meno. Kotisohvalla ei tarvitse huolehtia siitä, miltä näyttää ulospäin tai ovatko tiet liian jäiset ravintolaan ajamiseksi. Ruoan tilaaminen kotiin mahdollistaa myös tarjonnan kattavan selaamisen, sillä yhden ravintolan menun sijasta saatavilla ovat kaikki lähialueen annokset.

    - Tasavertaisuus: Sairaudesta tai vammasta kärsivä voi kokea ravintolaan menon pelottavaksi kokemukseksi. Kotona henkilö on suojassa tuomitsevalta tuijotukselta. Näille ihmisryhmille ruoan kotiinkuljetus tarjoaa tavan tuoda arkeen pientä hemmottelua.

    Haitat

    - Eristäytyminen: Kun on mahdollista tilata ravintola-annokset ja ruokaostokset kotiin päivätyön tapahtuessa etänä, ei syytä kodista poistumiselle oikeastaan ole. Vähäinen auringonvalo, liikkumattomuus ja hiilidioksisen sisäilman hengitys eivät ole fyysiselle, saati sitten henkisellekään terveydelle hyväksi.

    - Ravintoloiden ahdinko: Kuljetussovellukset vievät alustoilla tehdyistä myynneistä ison provision, jonka on uutisoitu mahdollisesti kääntävän ravintoloiden toiminnan kannattavasta tappiolliseksi.

    - Turhat päästöt: Vaikka suosituimmat kuljetuspalvelut ovat ryhtyneet toimiin autolla tehtävien kuljetusten aiheuttamien ilmastopäästöjen kompensoimiseksi, ei tämä poista sitä tosiasiaa, että huomattava osa ravintolaruoan päästöistä poistuu asiakkaan käydessä syömässä paikan päällä. Ravintolaan kävely eliminoi tarpeen automatkalle, eikä uudelleen käytettävältä posliinilautaselta syönti edellytä useita Take Away -pakkauksia tai muovipusseja.

    - Tarjoilijoiden asema: Kotiinkuljetusten yleistyessä tarjoilijoiden tarpeen voidaan olettaa vähenevän. Mikäli tarjoilija onnistuukin pitämään työnsä, saattavat päivät olla huomattavasti yksinäisempiä, kuin aikaisemmin. Työstään innokkaita ravintola-alan työntekijöitä motivoi usein asiakkaiden palvelu ja iloisuus, eikä kotiinkuljetus tarjoa mahdollisuutta tällaisille ihmiskontakteille.

    - Heikko työsuhde: Kuljettajien palkat ovat tunnetusti varsin alhaisia, ja kunnollinen toimeentulo edellyttää töiden paiskimista melkeinpä vuorokauden ympäri. Pienemmissä kaupungeissa tilauksia ei välttämättä ole riittävästi, jotta kuljetustyöstä saatava toimeentulo riittäisi kunnolla elämiseen.

    - Puolueellisuus: Kuljetussovellukset ovat tunnetusti myöntyneet alempiin provisioihin ja palvelumaksuihin, kun ravintolana on ollut suuryritys. Tätä ne selittävät brändiarvolla, joka vetää alustalle uusia käyttäjiä, joita pienyritykset eivät riittäisi houkuttelemaan. Käytäntö voi kuitenkin johtaa siihen, että pienyritysten asema markkinoilla heikkenee entisestään, eikä uusia ravintolajättejä pääse muodostumaan.

    - Toimitusongelmat: Ruoankuljettajat ovat yksilöitä, ja siksi kohdalle saattaa sattua huonokin kuljettaja. Kuljettaja saattaa esimerkiksi avata toimitettavat ruoat ja syödä niistä, mistä aiheutuu hygieniariski. Ruokaa kotiin toimittava saattaa myös näpistää toimituksesta jonkin lisukkeen, ja tämän todistaminen kuljetusyhtiölle voi olla hankalaa.

    - Tekaistut valitukset: Monet kuljetussovellukset tarjoavat korvauksia asiakkailleen tilanteissa, joissa kotiin tilattu ruoka on ollut puutteellinen. Jonkin puuttumista on hankalaa todistaa, ja siksi sovellukset yleensä luottavat asiakkaan sanaan. Paha-aikeinen henkilö saattaa hyväksikäyttää tätä luottamusta ja raportoida tuotteen puuttuvaksi silloin, kun tämä tuli osana tilausta luvatuksi. Näin asiakas saa krediittejä tulevien tilausten maksuun, palvelun luottamus ruoankuljettajaan alenee ja kuljetuspalvelu menettää osan tuotoistaan tarpeettomien hyvitysten takia.

    On muistettava, että näin suuri, yhteen alaan kohdistuva muutos on vaikutuksiltaan monitasoinen. Kaikkia seuraamuksia ei voida ennakoida, vaan ne nähdään vasta joidenkin vuosien kuluttua. Kuljetusala ei myöskään voi olla olemassa ilman ravintoloita, ja siksi ratkaisut esimerkiksi provisio-ongelmaan tullaan taatusti löytämään lähitulevaisuudessa.

    Alkoholijuomia netistä

    Suomessa alkoholin kotiinkuljetus ei ole lailla sallittua. Mikäli ravintola-aterian lisukkeeksi kaipaa viinilasillista, on tämä haettava itse henkilökohtaisesti paikan päältä, henkilöllisyystodistuksen kera.

    Vähittäismyyntiluvan omaavat ravintolat saattavat halutessaan myydä alkoholia Take Away -tyyliin niille asiakkaille, jotka tämän tulevat ravintolasta hakemaan. Luvan saaneita yrityksiä on Suomessa yhä vain muutama sata, sillä suomalaiset haluavat tavallisesti nauttia alkoholijuomansa ravintolassa paikan päällä tai ostaa sitä halvemmalla ruokakaupasta.

    Ruoan kotiinkuljetus voi olla ekoteko

    Viime vuosina Suomen markkinoille on alkanut ilmestyä nettikauppoja, jotka kauppaavat erääntymisvaarassa tai valikoimasta poistuneita tuotteita – huimin alennushinnoin. Näistä kaupoista voi tilata ruokaostokset kotiin hyvillä mielin tietäen, että muutoin ne olisivat päätyneet roskiin.

    Nämä nettikaupat toimivat eurooppalaisen lainsäädännön mukaan, eivätkä tuotteet siksi ole suinkaan mitään jämätuotteita. Toisinaan kaupoilla vain sattuu arviointivirheitä tuotevalikoimien täydennyksissä, ja nämä tuotteet päätyvät poistohyllyiltä nettiin.

    Huimin alennuksin voit löytää siksi myös omia lempituotteita, joita ostat säännöllisin väliajoin normaalihintaisena lähikaupastasi. Ruoan kotiinkuljetus näistä nettikaupoista on usein vieläpä ilmastohyvitettyä, mikä tarkoittaa, että tilauksen voi todella tehdä hyvällä omatunnolla.

    Ruoan lisäksi kotiin voi tilata näiltä sivuilta muita päivittäistavarakaupan tuotteita. Huimin alennuksin voi löytää muun muassa sukkahousuja, alusvaatteita, pesuaineita, hygieniatuotteita sekä toimistotarvikkeita.

    Ravintoloiden kotiinkuljetus

    Ammattilaisen kokkaaman ruoan tilaaminen kotiin näyttäisi vain kasvavan suosiossaan. Mikäli etänä tai freelancer-tyyliin tehtävä työ pysyy markkinoilla tulevaisuudessakin, on myös ruoan kotiinkuljetus täällä jäädäkseen.

    Suomalaiset ovat tunnetusti tarkkoja ravintolakäyttäytymisestään. Etätyötä tekevä ei ehkä koe kohteliaaksi mennä ravintolaan homssuisena bakteerientäyteisen kannettavansa kanssa, ja tällöin oiva vaihtoehto on tilata ruokaa kotiin.

    Kukapa ei haluaisi nauttia ravintolatason ruoasta töitään vääntäessä. Tilaamiseen houkuttelevat myös erilaiset tarjoukset, joilla esimerkiksi isomman aterian tilaamalla säästää voi useita euroja.

    Ilmainen kotiinkuljetus on Suomessa yhä harvinaisuus, mutta parin euron kuljetusmaksu on monen mielestä järkevä investointi. Sillä voi välttää ravintolaan laittautumisen sekä paikan päällä odottamiseen muutoin haaskatun ajan.

    Tulevaisuudessa ravintolat todennäköisesti keksivät uusia tapoja houkutella asiakkaitaan tilaamaan ruokaa kotiin. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi yksilölliset tarjoukset, joilla tilauksista taukoa pitänyt voisi tilata ruokaa kotiin juuri omasta lempiravintolasta, ehkäpä vielä tietyn lempiannoksen muodossa.

    Ruoan kotiinkuljetus maailmalla

    Suomi on vasta matkalla kohti ruoankuljetusalaa, joka muualla maailmassa on ahminut markkinatilaa huimaa tahtia.

    Suosituinta ruoan kotiinkuljetus on nousevassa talousjätissä, Kiinassa, jossa alan markkinaosuus on jo huimat 100 miljardia dollaria. Alalla käydään nyt huimaa taistelua siitä, kuka nousee huiman väestötiheyden omaavien kaupunkien kuljetuskuninkaaksi.

    Erityistä nousua markkinoilla on tehnyt aggressiivisesti itseään markkinoiva Meituan. Toisin kuin suomalaiset kuljetussovellukset, piti Meituan provisionsa ja kuljetusmaksunsa häviävän pieninä toimintansa alkuaikoina, pitäen aika ajoin kampanjoita, jolloin kaikki kuljetukset olivat ilmaisia.

    Nyt kun Meituanin markkinaosuus kiinalaisessa ruoankuljetuksessa on yli 60%, on se nostanut hintojaan. Yrityksen oman sanoman mukaan se veloittaa myynneistä 10-20% provisioita, mutta tutkimukset asiasta ovat osoittaneet, että joillakin alueilla provisiot eivät koskaan tipu alle 20 prosentin.

    Pienyrittäjiä on kismittänyt se, etteivät korkeat palvelumaksut koske McDonald’s:in kaltaisia suuryrityksiä. Meituan on selittänyt alhaisia provisioita sillä, että korkean suosion brändit tuovat sovellukseen brändiarvonsa ansiosta lisää asiakkaita.

    Suuryhtiöiden suosimisesta on kuohuttu myös Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoilla.

    Laadukkaan palvelun löytäminen

    Miten sitten voi löytää ravintolan, jonka aterioista nauttia joko paikan päällä tai kotiinkuljetuksella? Helpoiten tämä onnistuu ottamalla vertailuun ravintoloiden ja ruokakauppojen arvostelut. Sivustomme suomenkieliset kävijät kuvailevat jatkuvasti omia kokemuksiaan eri palveluiden ja liikkeiden käytöstä, ja niiden avulla voit löytää markkinoiden runsaasta tarjonnasta juuri sellaisen toimijan, joka todella on rahojesi arvoinen.

    Arvosteluiden joukosta voit löytää tietoa myös netissä alennusruokia myyvistä sivustoista. Näiden sivustojen avulla ruokaostokset kotiin saat tilattua entistäkin edullisemmin – etenkin erilaisten kampanjoiden ollessa voimassa.

    Voit toki myös itse kuvailla omaa kokemustasi itse valitsemassasi nettikaupassa tai ravintolassa. Miten onnistui ruoan tilaaminen paikan päällä? Entäpä kotiinkuljetus? Päätyikö ruokakassi kotiin tilattuna sittenkin toiselle puolelle kaupunkia oven kynnyksen sijaan?

    Muista, että ravintola ja kuljetusyritys ovat tyypillisesti kaksi eri toimijaa. Jos siis kohdallesi sattunut ruoankuljettaja ei tuonut ruokaa ajoissa tai näpisti tilauksesta jonkin tuotteen, ei itse ravintola yleensä pysty vaikuttamana asiaan millään tavalla.

    Liittyvät