Suomalaisten verkkomaksaminen

Suomalaisten verkkomaksaminen
Raha-asiat

Verkkomaksaminen ei Suomessa ole mikään uusi juttu. Olemme jo pitkään käyttäneet hyödyksi verkkokauppojen erilaisia palveluita. Ostamisen vaivattomuus ja helppous ovat ratkaisu tekijä verkko-ostamisessa. Myös hintavertailu on helpompaa kuin ravatessa kivijalkamyymälästä toiseen. Kuitenkin suomalaisten verkkomaksaminen on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana eritoten pandemian alettua. Pandemia onkin muuttanut verkkokäyttäytymistä erikoistuotteista jokapäiväisiin käyttötavaroihin kuten ruokaostoksiin.

Nykyään jos joku kauppa ei löydy verkosta, on se selvästi epäluuloja herättävä seikka. Sosiaalisten kontaktien välttäminen ja kotiin linnoittautuminen ovat antaneet selkeän edun verkkokaupoille. Aiemmin ruoan ostaminen verkosta ei olisi monelle tullut mieleen, mutta korona sekä monet uudet palvelut ruoan ostamiseksi netin kautta ovat kasvattaneet osuuttaan verkkokaupoissa. Myös ravintolaruoan tilauspalvelut Wolt sekä Foodora ovat avanneet omat Market-osionsa ruoan tilaamista varten. Toinen selkeä muutos on ollut matkailun romahtamisesta aiheutunut matkapalveluiden oston väheneminen.

Verkkokauppa koostuu kolmesta osiosta: matkailu, palvelut ja tavarat. Tavarat on verkkokauppaostosten isoin kategoria. Suomessa verkkokaupan kokonaisliikevaihto oli arviolta 11,8 miljardia euroa vuonna 2020. Toki liikevaihtoa laski aiemmasta vuodesta matkustelun ja liikenteen äkillinen pysähdys pandemian takia. Erityisesti ekologiset valinnat ovat tulleet tärkeiksi ja yllättävä seikkana vuoden 2020 ostokäyttäytymisessä oli ulkomailta ostettujen tuotteiden väheneminen kotimaisen suosimisen sijaan. Huolimatta ympäristöystävällisistä pyrkimyksistä liian kalliit toimituskustannukset koituvat usein turmioksi. Ne ovat suurin syy ostosten peruttamiseen. Tv-ohjelmien suoratoistopalvelut nostivat entisestään suosiota tiukkojen rajoitusten aikana.

Maksumenetelmät

Maksumenetelmiä verkko-ostoksiin on rutkasti riippuen sivustosta. Verkkopankki ja kortti ovat yleisimmät maksutavat. Mobilepay on kasvattanut osuuttaan nopeasti nuorten aikuisten keskuudessa. Verkkopankkimaksamisen lisäksi voi maksaa luottokortilla tai vieläkin nopeammille ja turvallisemmilla digitaalisilla menetelmillä. Painopiste onkin muuttunut nopeasta maksuprosessista turvallisuuden korostamiseen. Biometriset maksutavat eli sormenjälki- tai kasvojentunnistus ovat nousussa.

Naisten ja miesten välillä on eroja. Naiset käyttävät verkkopankkia sekä laskulla maksamista enemmän. Naiset suosivat mobiililaitteiden käyttöä ostoprosessissa. Sen sijaan miehet käyttävät Paypalin lisäksi korttia huomattavasti naisia useammin.

Kortit

Maksaessa verkossa on turvallinen ratkaisu käyttää luottokorttia, jolloin pankki voi hyvittää ostosten summan väärinkäytösten tapahtuessa. Kortteja ovat muun muassa erilaiset Visa-kortit, Mastercard ja American Express. Jokainen pankki tarjoaa luottokorttipalveluja erilaisilla eduilla. Esimerkiksi Mastercardiin kuuluu hintatakuu, joka takaa ettei maksa liikaa. Mastercardiin kuuluu myös tuoteturva, joka vakuuttaa ostokset 365 päivää. Toki tämän lisäksi luottokortteihin kuuluu identiteettiturva.

Muut digitaaliset maksupalvelut

Muihin digitaalisiin maksupalveluihin lasketaan Paypal, Trustly, Brite ja Zimpler. Näiden käyttö on yleistynyt nettikasinoiden sekä kryptovaluutan myötä. Paypal ei esittelyjä kaipaa vaan on tuttu termi nykyarjessa. Seuraavaksi tutustutaan tuntemattomampiin maksupalveluihin eli Trustly, Brite ja Zimpler. Europeanbusinessreview kirjoitti myös artikkelin missä mainittiin, että näitä kolmea menetelmää käytetään myös nettipelaamiseen.

Vuonna 2008 perustettu ruotsalainen Trustly on nopea palvelu varojen siirtoon tililtä toiselle. Trustlyn slogan on verkkomaksamisen helppous ja kätevyys. Trustlya käyttämällä ei tarvitse kortteja, rekisteröitymistä tai sovelluksen lataamista. Trustlylla on toimistoja Euroopassa, Amerikassa ja Australiassa. Trustly uskookin, että työntekijöidensä monikansallisuus innovoi uusiin ratkaisuihin.

Toinen ruotsalainen Brite on toisen sukupolven digitaalinen maksutapa eli Trustlyyn nähden nuorempi tekijä markkinoilla. Brite mainostaa itseään tulevaisuuden vaihtoehtona, joka on saavutettavampi ja edullisempi. Viivettä maksuissa ei ole, eikä korttitietoja tarvitse syöttää palveluun. Brite on Open banking -palvelu, jonka avulla valtuutetut kolmannen osapuolen palveluntarjoajat pääsevät asiakkaan pankkitietoihin käsiksi sujuvan kaupankäynnin mahdollistamiseksi turvallisesti.

Kolmaskin maksupalvelu Zimpleron ruotsalainen yritys. Zimplerin mainoslause on kaupankäynnin yksinkertaistaminen yrityksen ja yksityiskäyttäjän välillä ympäri maailmaa. Myös Zimplerin avulla on helppo maksaa tililtä toiselle. Maksutapahtuma on selkeä ja se tapahtuu alle minuutissa ilman viivettä. Zimplerin taustalta löytyy liuta sijoittajia. Kuten Brite myös Zimpler korostaa monikansallista yritystään ja sen tarjoamia etuja.

Nettilompakot

Nettilompakkojen avulla on helppo kiertää pankkien ja korttiyhtiöiden aiheuttamat maksuestot. Verkossa pelaaville käyttäjille nettilompakot ovatkin tulleet tutuiksi. Nettilompakoita kutsutaan myös mobiilipankeiksi. Nettikasinot ja vedonlyönnin tarjoajat hyödyntävät nettilompakoita. Nettilompakkoon voi siirtää rahaa verkkopankkisiirrolla tai maksukortilla. Erilaisia nettilompakoita ovat Neteller, Skrill ja Revolut. Tilin avaaminen on helppoa ja nopeaa, vain käyttäjätili tarvitsee luoda. Monet verkkokaupat myös hyväksyvät useat nettilompakot maksuvälineinään. Itselleen voi myös tilata Mastercardin Netelleriltä, Skrilliltä tai Revolutilta, mikä helpottaa elämää entisestään. Mastercardeihin kuuluu myös bonusohjelmia monine etuineen.

Yhteenveto

Tulevaisuuden osalta ei verkko-ostoksien loppua ole näkyvissä. Kivijalkamyymälät hiljenevät, oli korona tai ei. Verkkokaupat nostattavat myyntejään, koska ostaminen on helppoa milloin tahansa missä vaan sen sijaan, että joutuu selvittelemään kauppojen aukioloaikoja. Suoratoistopalveluita tulee joka päivä lisää, joten leffojen eikä televisiosarjojen kuluttaminen vähene. Nettilompakot antavat lisämahdollisuuksia ja omien luottokorttiensa myötä myös uudenlaista vapautta perinteisestä pankkijärjestelmästä.

Digitaaliset maksutavat sopivat nettilompakoita vierastavalle, ja biometrinen maksaminen on nousussa. Kaikesta huolimatta etäostamisesta puuttuu henkilökohtainen ote. Tuotetta ei voi koskea, testata tai pukea päälle riippumatta siitä, kuinka yksilöityjä palveluja verkkosivut tarjoavat. Eettisyyden kannalta pitää myös pohtia jatkuvan ostamisen ja palauttamisen järkeä. Se vie rutkasti resursseja ja on työläämpää kuin perinteinen ostotapahtuma.

Lisää Raha-asiat