Mitä eri markkinoinnin keinoja verkossa toimivat yritykset käyttävät?

Mitä eri markkinoinnin keinoja verkossa toimivat yritykset käyttävät?
Palvelut

Olet saattanut sanaan “digimarkkinointi” törmätessäsi miettiä, mitä tuo kyseinen termi oikein pitää sisällään.

Jos olet itse yrittäjä ja sinulla on presenssiä verkossa, saatat ehkä pohtia, mikä verkkomarkkinoinnin muoto voisi sopia parhaiten juuri sinun liiketoimintaasi.

Tämä blogiartikkeli sisältää lyhyet esittelyt kuudesta suositusta digimarkkinoinnin muodosta, joita ovat:

• Hakukoneoptimointi

• Suoramarkkinointi

• Kumppanuusmainonta

• CPC-mainonta

• Vaikuttajamarkkinointi

Aloitetaan hakukoneoptimoinnilla eli SEO:lla.

Hakukoneoptimointi on erityisesti lainapalveluiden suosiossa

Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla pyritään nostamaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden orgaanisissa tuloksissa (siis esimerkiksi Googlessa mainosten jälkeen).

Näitä toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi

•Huolellinen hakusanatutkimus

• Laadukas sisältö, josta löytyy tarvittavat avainsanat

• Avainsanoja ankkuriteksteinä sisältävien sivuston sisäisten linkkien rakennus

• Ulkoisten linkkien hankkiminen omalle sivustolle

• Sivuston teknisen SEO:n kehittäminen, eli esimerksi latausnopeus

Hakukoneliikenteen arvo on suurta lähes jokaiselle verkossa läsnäolevalle yritykselle. Hakusanat kuten “kampaamo Helsinki”, “autonvuokraus Turku” tai “halvin sähkösopimus” tuovat kaikki kyseisten alojen toimijoille juuri halutunlaisia asiakkaita.

Hakukoneoptimoinnin arvo näkyy kuitenkin erityisesti sellaisilla aloilla, joille on asetettu rajoituksia markkinointimahdollisuuksiin.

Esimerkiksi vuonna 2020 kun erilaisten lainojen ja kulutusluottojen suoramarkkinointi kiellettiin väliaikaisella lakiasetuksella, moni lainapalvelu alkoi panostamaan hakukoneoptimointiin ja orgaaniseen näkyvyyteen.

Moni suomalainen vertaa lainoja netissä ja tekee päätöksen joko suoraan tai erilaisten vertailusivustojen kautta.

Kun verkossa toimiva pankki tai rahoituslaitos sijoittuu korkealle lainoihin liittyvillä hakutermeillä, se saa arvokasta orgaanista liikennettä sivustolleen.

Hakukoneoptimoinnin ominaispiirteisiin kuuluu se, että sillä aikaansaatujen tulosten saamisessa voi kestää pitkään, mutta niiden saavuttua, ne ovat pitkäaikaisia ja tasaista asiakasvirtaa tuottavia.

Suoramarkkinointi sähköpostilla toimii edelleen hyvin

Suoramarkkinointi sähköpostilla eli erilaisten myyntikirjeiden lähettäminen toimii todella hyvin, kunhan lähetyslistasta löytyy oikeanlaisia “liidejä”.

Jos olet joskus liittynyt jonkin yrityksen tai verkkosivuston uutiskirjeen tilaajaksi, olet päätynyt osaksi tällaista listaa.

Yritykset käyttävät paljon resursseja sähköpostilistojen keräämiseen, koska relevantit liidit poikivat mainospostien kautta hyviä tuloksia.

Toimivan suoramarkkinoinnin edellytyksiä ovat hyvä copywriting sekä oikeasti laadukas ja relevantti tarjous juuri oikealle kohdeyleisölle.

Vaikka konversioprosentti olisikin pieni, niin esimerkiksi 0,5 prosentinkin osumatarkkuudella 100 000 asiakkaan lista tarkoittaisi 500 ostavaa asiakasta yhdellä sähköpostilla. Jos keskiostos olisi vaikkapa 30 euroa, yritys tekisi 15 000 euron myynnin.

Suoramarkkinointi on yleistä esimerkiksi edellä jo mainittujen lainayhtiöiden kohdalla (kunhan väliaikainen regulaatio ei sitä estä).

Tosin koronakriisin myötä Suomen hallitus asetti lainantarjoajille väliaikaisen suoramarkkinointikiellon. Tästäkin voi päätellä, että sitä harrastetaan paljon ja se toimii, koska sitä päädytään reguloimaan.


Kumppanuusmarkkinointi kasvaa Suomessa kovaa vauhtia

Kumppanuusmainonta eli Affiliate-markkinointi tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa kumppanimainostajalle palkkion tulospohjaisesti toteutuneesta myynnistä.

Kumppanuusmainonta on monen blogin pääasiallinen tulonlähde.

Blogeissa esitellään, kirjoitetaan tuotearvosteluita ja vertaillaan muiden tuotteita ja asiakkaan ostettua “affiliate-linkin” kautta kyseisen yrityksen tuotteen, saa kumppanuusmainostaja siitä sovitun korvauksen.

Suomessa on useita kumppanuusmainontaverkkoja, joihin voi rekisteröidä oman blogin tai vaikkapa SOME-kanavat. Tunnetuin ja suosituin lienee Adtraction, jossa voi mainostaa lähes 200 yrityksen tuotteita ja palveluita.

Kumppanuusmainonta on mitä mainioin digimarkkinoinnin muoto.

Lähes kuka tahansa voi alkaa harjoittamaan sitä tai vastaanottamaan liikennettä kumppanuusmarkkinoijlta. Koska tulos perustuu 100 % tulokseen, riskejä tappioon ei käytännössä ole. Toimimaton yhteistyö tuottaa nolla euroa, mutta ei myöskään maksa (ainakaan mainostettavalle yritykselle) mitään.

Suomessa vielä aika harva yritys hyödyntää kumppanuusmarkkinointia osana digistrategiaansa. Sen sijaan esimerkiksi USA:ssa trendi on valtava ja suuretkin verkkokaupat, kuten Amazon, saavat ison osan käyttäjistään erilaisten kumppanuusmarkkinoijien kautta.


CPC-mainonta on tehokasta ja helposti mitattavaa

CPC-mainonta, eli cost per click-markkinointi on ollut suosittua jo hyvin pitkään. Siinä mainostaja maksaa hinnan klikkikohtaisesti ja arvioi kampanjan tehokkuutta EPC (earning per click) mittarin perusteella.

Periaatteessa kaikki mainonta missä hinnoittelu perustuu klikkeihin voidaan laskea CPC-mainonnaksi.

Yleensä tätä toteutetaan esimerkiksi näissä kanavissa:

• Google Adsense

• Facebook Ads

• Instagram ads

• Youtube Ads

CPC-mainonnalle on tyypillistä kohdeyleisön tarkka rajaaminen. CPC-mainonta perustuu hakusanoihin ja niiden (klikkien) hinta perustuu hakusanan arvoon.

Esimerkiksi ”asuntolainan kilpailutus” on huomattavasti kalliimpi hakulauseke ostaa CPC-mainontaa Googlesta kuin vaikkapa “parturi Kuopio”.
CPC-mainonta on toimiva keino ja sillä saa nopeasti mitattavia tuloksia.


Blogiyhteistyöt ja vaikuttajamarkkinointi nostavat brändiarvoa

Blogiyhteistyöt ja erilaisten vaikuttajien käyttäminen mainonnassa on vielä suhteellisen uusi ilmiö Suomessa.

Monesti tällaiset kampanjat, joissa tunnettu henkilö mainostaa luonnollisella tavalla tietyn yrityksen tuotteita, on samalla vaikuttajamarkkinointia ja samalla jonkin toisen markkinointikeinon yhdistelmä.

Esimerkiksi yhteistyössä tehty blogiartikkeli voi sisältää myös linkin mainostettavan yrityksen sivustolle (SEO) ja tai kumppanuusmainontaa, jonka avulla vaikuttaja voi saada lisäansioita kaikesta myynnistä, jonka onnistuu kumppaniyritykselle toimittamaan.

Blogiyhteistyötä tehdään usein esimerkiksi suosittujen matkabloggaajien kanssa.

Yhteistyössä bloggaaja jakaa omia kokemuksia lomailusta esimerkiksi tietyssä hotellissa tai tietyn matkanjärjestäjän matkalla.

Yhteenveto

Kaikkia yllä mainittuja aiheita yhdistää yksi tekijä: erinomainen mitattavuus.

Digitaalinen markkinointi mahdollistaa erittäin tarkan seurannan, jonka perusteella mainonnan tehokkuutta voidaan mitata. Tarvittavien muutosten tekeminen on helppoa ja kannattamattomat kampanjat voidaan kuolettaa nopeasti.

Verrattuna esimerkiksi perinteiseen printtimainontaan, mahdollisuudet kohdentaa, seurata ja mitata markkinoinnin tuloksia ovat aivan eri luokkaa.

Usein heikosti mitattavien mainosten myyjät lokeroivat tällaisen markkinoinnin “tietoisuuden ja brändin kasvattamiseksi”.

Argumentti ei ole mikään maailman paras, koska aivan yhtä lailla myös helpommin mitattavat digimarkkinoinnin muodot edistävät brändinäkyvyyttä.

Toivottavasti tämä artikkeli antoi ideoita ja uusi näkökulmia digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen!

Lisää Palvelut