5 syytä, miksi arvostelut ovat yrityksille ja kuluttajille tärkeitä

5 syytä, miksi arvostelut ovat yrityksille ja kuluttajille tärkeitä
Palvelut

Milloin viimeksi olet ostanut jotain ilman, että olisit ensin etsinyt siitä tietoa verkosta tai lukenut muiden ihmisten kokemuksia aiheeseen liittyen? Et varmasti ihan hetkeen.

Nykypäivänä arvosteluilla ja muiden ihmisten kokemuksilla on suuri merkitys ostopäätöksiin ja mielikuviiin yrityksen palveluista/tuotteista. Siksi ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että arvostelut voivat joko tuhota yrityksen tai viedä sen menestyksen täysin uudelle tasolle.

Olivatpa kyseessä sitten vedonlyöntisivut, urheiluvälinemyymälä tai jokin verkkokauppa, on jokaisella yrityksellä varmasti toiveissa saada mahdollisimman paljon positiivisia arvosteluja. Positiiviset - joskus myös negatiiviset - arvostelut voivat nimittäin kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen.

Miksi arvostelut ovat tärkeitä yrityksille? – 5 syytä

1. Enemmän myyntiä

Ihmiset tekevät ostoksen todennäköisemmin, jos muut heidän ympärillään - jopa täysin tuntemattomat - ovat sitä mieltä, että kyseessä on hyvä ostos. Nykyään netissä luettavat arvostelut ovat ikään kuin sosiaalisen todisteen lähde ja niillä on selvä vaikutus yrityksen myyntiin.

2. Parempi näkyvyys hakutuloksissa

Menestyvä brändi on sellainen, joka on myös näkyvä. Useimmat kuluttajat etsivät tänä päivänä ostettavia asioitaan hakukoneista, kuten Google ja Bing.

Hakukoneilla on omat ainutlaatuiset tapansa indeksoida ja nostaa tiettyä sisältöä pinnalle, mutta kaikki ne arvostavat kuitenkin omaperäistä ja tuoretta sisältöä. Tällaista asiakkaiden arvostelut nimenomaan ovat.

Kun ihmiset kirjoittavat tasaisin väliajoin (toivottavasti) positiivisia arvosteluja, hakukoneet ottavat tästä koppia ja saavat yrityksesi sivut sijoittumaan korkeammalle. Ja kun verkkosivut löytyvät korkeammalta hakutuloksista, se tuo yritykselle lisää näkyvyyttä ja mahdollisesti lisämyyntiäkin.

3. Yritys näyttää luotettavammalta

Voit rakentaa yrityksesi ja kuluttajien välille vahvaa luottamusta ja uskottavuutta jatkuvilla myönteisillä arvosteluilla. Monet kuluttajat eivät itse asiassa luota sellaisiin yrityksiin, joiden arvio on alle neljä tähteä.

Tämä jättää yrityksen toimintaan hyvin pienen virhemarginaalin, mutta mikäli asiat saa hoidettua viimeisen päälle kunnolla, voi luvassa olla enemmän katselukertoja ja myyntiä.

4. Positiiviset arvosteluvat vahvistavat yrityksen arvovaltaa

Yritys voi vahvistaa oman brändinsä arvovaltaa, uskottavuutta ja asiantuntevuutta positiivisten arvostelujen avulla. Mitä arvostetumpi ja laadukkaampi tuotemerkki on, sitä luotettavammalta se näyttää. Jos asiakas on esimerkiksi etsimässä parasta autolainaa ja yrityksesi myöntää arvostelujenkin valossa markkinoiden parhaimpia lainoja, myös hän suuntaa mitä todennäköisimmin hakemaan lainansa sinulta.

5. Arvostelut vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin

Arvosteluilla on suora vaikutus siihen, miten paljon yritys myy. Tutkimusten mukaan kuluttajat ovat valmiita maksamaan 22 % enemmän tuotteesta, jota myyvällä yrityksellä on hyvä maine.Lisäksi tuotteet, joilla on 5 tähden arvosteluja, menevät 270 % todennäköisemmin kaupaksi kuin ne, joissa ei ole lainkaan arvosteluja.

Miten arvosteluihin kuuluu vastata?

Positiiviset arvostelut

Positiiviseen arvosteluun on tärkeä vastata. Vastauksen ei tarvi olla pitkä tai kauhean syvällinen, mutta se osoittaa asiakkaalle, että olet kiitollinen ja pidät häntä tärkeänä.

Tämä ei ainoastaan paranna sinun ja asiakkaidesi välistä positiivista ilmapiiria, vaan se rohkaisee myös monia muita asiakkaita jättämään arvostelun.

Negatiiviset arvostelut

Vaikka kyseessä olisi miten laadukas tuote tai yritys, ei jokaista maailman ihmistä voi tehdä tyytyväiseksi. Sen sijaan, että jättäisit negatiiviseen asiakaspalautteen huomioitta, kannattaa sitä käyttää tilaisuutena osoittaa olevasi sitoutunut asiakkaihisi.

Vastaa arvosteluun suoraan, pahoittele mahdollisia ongelmia ja tarjoa jokin keino ongelman korjaamiseksi. Ja vaikka lopputulos ei täysin miellyttäisikään asiakasta, osoitat kuitenkin, että todella välität asiakkaistasi. Tämän jälkeen muut ihmiset, jotka lukevat negatiivisen arvostelun, huomaavat, että pyrit oikeasti ratkaisemaan ongelman. Tämä taas vahvistaa sitä, miten ihmiset näkevät ja kokevat brändisi.

Muista, että kaikenlainen asiakaspalaute toimii hyvänä työkaluna yrityksen kehittämisessä.

Arvostelujen merkitys kuluttajalle

Arvostelut eivät suinkaan ole tärkeitä pelkille yrityksille, vaan niistä on rutkasti hyötyä myös itse asiakkaille. Niille arvostelut ovat käytännössä suositteluja sekä keino kerätä luottamusta yritykseen ja sen tarjoamaan palveluun/tuotteeseen.

Erityisesti tämä pätee verkkokaupoissa, kun ostajilla ei ole mahdollisuutta kysyä kaupan työntekijöiltä yksityiskohtaisempia tuotetietoja ennen ostamista.

Tässä muutamia syitä, miksi arvostelut ovat tärkeitä myös mahdollisille asiakkaille:

  • Todisteen tarjoaminen – Positiiviset arvostelut kasvattavat asiakkaiden luottamusta yritykseen ja antavat heille kuvan, että he voivat todella luottaa brändiin ja sen tarjoamiin tuotteisiin/palveluihin. Tämä myös vaikuttaa heidän tunteisiinsa, mikä on hyvä asia, sillä tunteet vaikuttavat ostopäätökseen.
  • Luottamuksen rakentaminen brändiin – Arvostelut lisäävät luottamusta brändiä kohtaan sen yleisön keskuudessa. Jos potentiaaliset asiakkaat tietävät, että muilla on hyviä kokemuksia tietystä yrityksestä, he todennäköisemmin luottavat siihen itsekin. Hyvät arvostelut lisäävät uskottavuutta ja kasvattavat sitä todennäköisyyttä, että kuluttaja ostaisi juuri tuolta yritykseltä.
  • Kokemusten vahvistaminen – Kuka tahansa voi väittää, että hänen tuotteensa on hämmästyttävä ja paljon muita parempi, mutta se ei tarkoita, että nämä väitteet olisivat totta. Positiivisilla arvosteluilla voi osoittaa omaa asiantuntemusta ja auktoriteettia, mikä saa yrityksen näyttämään pätevämmältä potentiaalisten asiakkaiden silmissä.

Kuten voit huomata, arvosteluilla on paljon merkitystä sekä itse yritykselle ja sen menestykselle, mutta myös kuluttajalle.

Lisää Palvelut