Mitä on Affiliate-markkinointi?

Mitä on Affiliate-markkinointi?

Muut Yritykset

Affiliate markkinointi on yksi nykyaikaisen markkinoinnin muoto, johon oikeastaan kuka tahansa voi ryhtyä ja melko helpostikin. Tässä postauksessa käymme läpi affiliate-markkinoinnin perusteita ja sitä, miten sinäkin voit aloittaa rahan tienaamisen tällä tavalla. Heti kärkeen on kuitenkin sanottava pieni varoituksen sana. Affiliate markkinoinnissa on vain harvoin tarjolla pikavoittoja, eli tällä alalla pärjätäksesi sinä tarvitset ennen kaikkea pitkää pinnaa.

Lyhyesti sanottuna affimarkkintointi on kumppanuusmarkkinointia. Sinulla voi olla esimerkiksi treenaamiseen liittyvä blogisivusto, johon voit upottaa yhteistyökumppaneidesi linkkejä. Mikäli sivustosi vierailija siirtyy linkkiä pitkin yhteistyökumppanisi sivustolle, ja tekee siellä tilauksen tai muun ostoksen, saat tästä komission.
 

Affiliate-markkinointi kasinoihin, lainoihin, vaatteisiin jne

Affimarkkinointia käytetään tänä päivänä oikeastaan kaikenlaisten tuotteiden ja palvelujen mainostamiseen. Sen avulla voidaan markkinoida mm. Kasinoja ja kasinopelejä, mutta myös kulutusluottoja, luottokortteja, vaatekauppoja ja jopa webhotelleja. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mikäli tuote tai palvelu voidaan ostaa verkosta, sitä voidaan markkinoida affiliate-muotoisesti.

Olennaisinta kaiken toimivuuden kannalta on se, että sinulla on joko blogi, verkkosivusto tai vaikkapa some-tili, johon voit linkin upottaa. Oma alustasi voi olla nykyisin myös esimerkiksi Youtube tai vaikkapa Twitch, eli mahdollisuuksia on tässä todella paljon.

Rahan tekeminen alkaa periaatteessa heti, kun sinulla on sivusto tai muu kanava kasassa, ja saat aloitettua keräämään yhteistyökumppaneita. Tähän on tänä päivänä tarjolla monenlaisia eri vaihtoehtoja. On olemassa mm. Affiliate-markkinointitoimistoja, joilla on valmiit sopimukset eri palveluntarjoajien kanssa. Lisäksi voit aina ottaa suoraan yhteyttä siihen yritykseen, jonka tuotteita tai palveluita haluat omilla kanavillasi mainostaa.
 

Paljon Affilitena voi ansaita?

Esimerkiksi vaatekaupoissa on monesti käytäntönä se, että ne maksavat affiliatelle kahdeksasta viiteentoista prosenttia komissiota kertaostoksesta. Kasinoilla homma toimii monesti hieman toisella tavalla, ja siellä komissiota voi kertyä jopa pelaajan kaikista peleistä. Lainamarkkinoillakoin on omat järjestelyt. Joillakin lainantarjoajilla on tapana tarjota palkkiota jo siitä, että kävijä tekee lainahakemuksen. Toiset taas maksavat komission vasta, kun lainatarjous on hyväksytty ja sopimus solmittu.

Se, miten paljon voit tienata tällä toiminnalla ja missä ajassa, riippuu todella monesta eri tekijästä. Havainnollistamme asiaa muutaman esimerkin avulla.

Oletetaan, että olet vuosien saatossa, vähän kuin huomaamatta, kasvattanut itsellesi melkoisen seuraajajoukon vaikkapa Instagramissa. Siinä vaiheessa, kun sinulla on useita satoja tai yli tuhat seuraajaa, sinua aletaan mitä todennäköisimmin kontaktoimaan eri yhteistyökumppanien taholta.

Tällöin sinulla on jo selkeästi kiinnostunutta yleisöä, jolle voit alkaa markkinoimaan erilaisia tuotteita nopeastikin. Tulokset voivat olla nähtävillä jopa muutamissa viikoissa markkinoinnin aloittamisesta. Se, miten paljon saat komissiota tai minkälaisia muita diilejä saat näissä kuvioissa solmittua, riippuu pitkälti sinusta ja yhteistyökumppanista.

Toinen reitti affimarkkinoijaksi on esimerkiksi oman vertailusivuston perustaminen. Kuvitellaan hetki, että sinulla ei ole vielä sivustoa olemassa, mutta haluat alkaa vertailla vaikkapa VPN-palveluita. Aivan ensimmäiseksi sinun on perustettava sivusto, esimerkiksi Wordpressiin. Kun sivusto on ylhäällä, voit yrittää hakea eri affiliate-ohjelmiin. Jos sivusto on laadukas ja hyvin tehty, sinut mitä suurimmalla todennäköisyydellä hyväksytään mukaan.

Tämän jälkeen alkaa se vaikein osuus, nimittäin sivuston näkyvyyden kasvattaminen. Tässä voi kestää useampia kuukausia, joissain tapauksissa jopa vuosia.

 

Miten saada sivusto nousuun?

Sivuston avaaminen itsessään on jopa kokemattomalle tekijälle melko helppoa. Toki asiat, kuten hakukoneoptimointi, tulisi olla jo heti alkuvaiheessa mukana tekemisessä. Termi hakusanaoptimointi voi kuulostaa alkuun hyvin hämmentävälle ja jopa pelottavalle. Kysymyksessä on kuitenkin työskentelytapa, jossa pyritään maksimoimaan sivuston sisällön näkyvyys luonnollisissa hakutuloksissa. Tämä onnistuu, kun sivuston sisältöön kiinnitetään tiettyä huomiota, plus tarkastellaan sivuston saavutettavuutta myös ulkoisten tekijöiden osalta.

Optimoinnista löytyy nykyisin todella paljon tietoa, myös ihan suomeksi. Hakukoneoptimoinnissa kiinnostavinta on ehdottomasti se, ettei sitä varten ole olemassa - ainakaan toistaiseksi - mitään virallista koulutuslinjaa, vaan parhaat optimoijat ovat itseoppineita. Mikäli hakukoneoptimointi kiinnostaa enemmänkin, suosittelemme suorittamaan Googlen omia kursseja ja sertifikaatteja tähän liittyen.

Kun haluat saada sivuston näkyville mahdollisimman korkealla Googlen hakutuloksissa, on sinun huolehdittava siitä, että mm. Seuraavat asiat ovat sivustollasi kunnossa:

  • Sivusto on SSL-suojattu.
  • Sivuston tekstisisältö on kullakin yksittäisellä sivulla riittävän pitkää ja informatiivista sekä aidosti hyödyllistä lukijalle.
  • Sivuston tekniset osiot ovat nekin toteutettu fiksusti.
  • Sivusto toimii tehokkaalla palvelimella.

Miksi sivusto on sitten tärkeää saada mahdollisimman korkealle hakutuloksissa? Yksinkertaisesti siksi, että ihmiset yleensä klikkaavat ensimmäistä, toista tai kolmatta näkemäänsä hakutulosta tietoa etsiessään. Näin ollen mitä korkeammalle sivustosi kanssa pääset, sitä todennäköisemmin saat myös komissiota tuottavia klikkauksia.

Ja mitä aiheeseen liittyviin koulutuksiin tulee, on tulevina vuosina varmasti eri ammattikorkeakouluissa ainakin erillisiä kursseja saatavilla aiheeseen liittyen. Digitaalinen markkinointi kasvattaa koko ajan markkina-aluettaan ja optimoinnilla on tässä valtava merkitys.

 

Miten tuloksia tarkkaillaan?

Pääasiassa affiliate-markkinoinnin tuloksia tarkkaillaan erilaisten työkalujen avulla. Sijoitusten osalta paras työkalu lienee Google Search Console. Sivuston kävijöiden liikkeitä tarkkaillaksesi sinun tulisi ottaa tämän lisäksi myös Google Analytics käyttöön. Se antaa sinulle tarkempaa tietoa kävijöiden toiminnoista, saapumisreiteistä jne. Ostopolun määrittelyssä Analytics on mitä parhain työkalu!

Toki affiliatetoiminnan tuloksia tarkkaillaan myös muilla keinoilla, joista rahaliikenteen osalta merkittävin on varmasti esimerkiksi affiliate-toimistojen omat järjestelmät. Niissä saat näkyville lähes reaaliajassa sen, mitä sivustosi tai sometilisi tuottaa kunakin hetkenä.

 

Kenelle tämä sopii?

Affimarkkinointi sopii kokemuksemme mukaan kaikille sellaisille tekijöille, joita verkkonäkyvyys ja verkossa toimiminen vain kiinnostavat. Lisäksi tarvitaan jo aikaisemmin tässä postauksessa mainittua pitkää pinnaa. Tuloksia voi joutua odotella jopa muutamia vuosia, ainakin jos aloitat seuraajien ja vierailijoiden keräämisen aivan nollasta. Toisaalta myös pikavoittoja voi olla tiedossa, jos osaat rakentaa hommat alusta saakka todella tavoitteellisesti.

 

Affiliate-markkinoinnin tulevaisuus

Affiliate markkinoinnin tulevaisuus näyttää nykyisin valoisammalta ja selkeämmältä kuin oikeastaan koskaan aikaisemmin. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että koronaviruksen vaikutuksesta yhä useampi kuluttaja tekee ostoksensa verkossa. Tämä avaa upeita mahdollisuuksia sekä erilaisille palveluille, mainostajille että kuluttajillekin. Affimarkkinoinnissa ei ole juurikaan rajoituksia, joten voit aloittaa oikeastaan mistä tahansa. Kannattaa kuitenkin ensin tutkia, millaisia tekijöitä samalla alalla on jo tällä hetkellä.

Esimerkiksi kasinoiden ja lainapalvelujen suhteen tarjontaa on jo todella paljon, ja sijoittuminen parhaille hakutuloksille on tänäkin päivänä käsittämättömän hankalaa. Sinun kannattaakin pohtia jotakin sellaista alaa, jossa affisivustoja ei vielä ole niin paljon. Sijoittuminen on tällöin helpompaa!

Sait hyviä tuloksia sitten heti ensimmäisten kuukausien tai vasta muutaman vuoden kuluttua, on affimarkkinointia hauska tehdä. Sivustojen ja sometilien aiheet voivat olla todella monipuolisia, jolloin löydät niiden parista varmasti paljon itseäsikin inspiroivaa. Hakukoneoptimointia opit parhaiten tekemällä ja alan julkaisuja seuraamalla, ja kiitos Googlen alati muuttuvien algoritmien, ei samanlaista työpäivää ole koskaan. Jatkuvasti on jotakin parannettavaa, mikä tekeekin tästä markkinoinnin tavasta äärimmäisen mielenkiintoista.

Jos haluat aloittaa affiliatemarkkinoinnin parissa, suosittelemme tekemään sen nyt eikä huomenna. Mitä nopeammin pääset starttiin, sitä nopeammin voit alkaa näkemään myös tuloksia. Ota siis vinkit tästä artikkelista talteen ja lähde tutustumaan erilaisiin palvelimiin ja webhotelleihin. Kun sopivat ovat löytyneet, ei muuta kuin domainia varamaan ja verkkosivustoa auki!

Lisää Muut Yritykset