Mitä yritykset tarkoittavat luonnonmukaisesti ja mitkä ovat hyödyt?

Mitä yritykset tarkoittavat luonnonmukaisesti ja mitkä ovat hyödyt?

Täällä SuomiArvosteluilla me tutkimme laajaa valikoimaa yrityksiä ja koska jokainen niistä yrittää erottua muiden kilpailijoiden joukosta, yksi sana ilmenee jatkuvasti: orgaaninen. Tämä voi olla ruokaa kuten Coombe Farm Organic tai Planet Organic, juomaa kuten Organic Wine Club, vaatetusta kuten Tailor Store tai jopa henkilökohtaista hoitoa ja kosmetiikkaa kuten Organic Surge. Mutta ymmärtävätkö asiakkaat oikeasti, mitä tämä leima muuttaa tuotteesta, jota he ovat ostamassa? Suurin osa ihmisistä ovat kuulleet orgaanisista ruoanlähteistä, mutta on mahdollista, että vain murto-osalla on ymmärrys siitä, mitä tämä sisältää ja kun vaatetuksella on orgaanisen tuotannon sertifikaatti, se on luultavasti vielä epäselvempää. Tämän takia SuomiArvostelut-tiimi ajatteli, että olisi hyödyllistä ulkoistaa joitakin perusasioita siitä, mitä se tarkoittaa kun ruoka tai kangas on orgaaninen. Mikä muuttuu tuottajalle, ympäristölle ja itsellesi, asiakkaalle?

Orgaaninen ruoka

Orgaanisen ruoan idea sai ensin alkunsa 1940-luvulla vastauksena maanviljelyn teollistamiseen, mutta trendi on saanut paljon tulta häntänsä alle viimeisten 30 vuoden ajan, kuluttajat etsivät ruokaa, jota ei ole käsitelty kemiallisesti, tuotettu ilman hyväksymättömiä torjunta-aineita ja ne ovat käsitelty tuoreesti tai minimalistisesti. Vuoteen 2004 mennessä orgaanisen ruoan myynti YK:ssa nousi £1.21 miljardiin, jota voidaan verrata £100:aan vuonna 1994, joka nousi myös £1.73 miljardilla vuoteen 2010 mennessä. Koska nyt tästä voidaan tienata merkittäviä summia rahaa, olemassa on eurooppalaisia ja suomalaisia lakeja säännöstelemään ograanisten ruokien standardeja. Jos siis ostat orgaanista ruokaa, on tärkeää etsiä kolmannen osapuolen sertifikaatteja, jotka asettavat standardit, jotka yritysten on täytettävä ennen kuin ne saavat sertifikaatin. Luotettavia yrityksiä, joita etsiä, ovat Soil Association, joka on johtava orgaaninen sertifioija YK:ssa, tai Freedom Food, joka arvioi hautomoita, maatiloja, kuorma-autonkuljettajia ja teurastamoja varmistaakseen, että ne ovat RSPCA-hyvinvointistandardien mukaisia. Nämä sertifikaatit varmistavat, että ruoka kasvatetaan ilman torjunta-aineita tai kemikaaleja ja että eläimet kasvatetaan ja teurastetaan eettisesti.

Tämän hyödyt sisältävät vähentyneen vaikutuksen ympäristöön vähemmillä kemikaaleilla ja vähemmän kärsimystä eläimille, jotka elävät olosuhteissa, joihin ne olisivat tottuneita. Se tarkoittaa myös, että nämä kemikaalit ja lisäaineet eivät vaikuta tuotteen makuun tai kuluttajan terveyteen.

Orgaaniset tekstiilit

Kasvava määrä vaatteiden tuottajia korostavat orgaanisten vaatteidensa hankintaa ja useimmin hyväksytyt kriteerit kankaille ovat maailmanlaajuisen luonnonmukaisen tekstiilin standardi (GOTS). Se perustettiin vuonna 2006 selkeästi määritettynä vaatimuksena yritykselle, pitäen niitä vastuussa raaka-aineiden korjuusta aina tuotteiden ympäristöllisesti ja sosiaalisesti vastuulliseen valmistukseen asti. Tämä tarkoittaa sitä, että kun yrityksellä on GOTS-sertifikaatti, heidän kuituviljelynsä, tuottamistapansa, työllisyysstandardinsa ja työntekoympäristönsä ovat kaikki maailmanlaajuisten ja kansallisten standardien mukaisia, tarkoittaen, että vaurioita ei synny ympäristölle tai työskenteleville ihmisille. Perustamisestaan lähtien se on osoittautunut erittäin suosituksi sekä orgaanisista kuitujen hoidon kiinnostuksesta ihmisten keskuudessa että myös teollisuuden ja vähittäiskaupan yhtenäisten käsittelykriteereiden ansiosta, saaden parempaa tunnustusta.

Tarkistetut tuotteet voivat olla vaatteita, lastenvaatteita, urheiluvaatteita ja kotitekstiilejä. Yritykset, jotka aloittavat orgaanisen liikkeen, ovat yleisesti aloittavia yrityksiä, jotka haluavat kylvää hyviä juuria yritykselleen ja ottaa huomioon ympäristöllisesti ja sosiaalisesti tietoisten asiakkaiden uuden sukupolven. Esimerkkejä näistä ovat Tailor Store tehden paitoja ja Frugi tehden lastenvaatteita.

Väittely?

Forbes kirjoitti artikkelin äskettäin, jossa he väittivät, että orgaanisista tuotteista maksavia asiakkaita huijataan. Kirjailija väitti väin sanoen, että terveyssyyt, joita ihmiset antavat ostaakseen orgaanista ruokaa on perusteetonta ja että orgaaniset yritykset voisivat helposti huijata standardeja, koska ei voida todistaa, että jokin on orgaanista. He kuitenkin epäonnistuivat kertomaan eläinten kasvatuksen eettisestä puolesta. Ajatteletko, että nämä ovat tärkeitä? Lopulta se on sinusta kiinni, mitä laitat etusijalle ja ovatko orgaaniset tuotteet tärkeitä sinulle.

Photo: Nate Bolt

Lisää